Port Macquarie - Sydney (372km) - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Port Macquarie - Sydney (372km) - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Port Macquarie - Sydney (372km)

Door: Jan Versluis

Blijf op de hoogte en volg Jan

14 April 2012 | Australië, Gold Coast

12-04 Port Macquarie-Sydney 372 km
Nieuwe dag, nieuwe ronde, nieuwe kansen en weer een nieuwe bestemming aan de oostkust van Australië, Op naar Sydney dus. Voor het vertrek nog even ingeslagen bij de Aldi, was Australië wat dichterbij geweest dan, net als bij de Bakkertjes de hagelslag en aardappelen al in de achterbak gelegen maar helaas zullen we hier de Australische supermarkt moeten opzoeken. Na onze voorraad te hebben bijgevuld zijn we rond 9:30 rijden richting Newcastle, het eerste stuk had weinig verkeer en men leek zich netjes aan de snelheid te houden, een hele verademing. Op een gegeven moment zegt Agatha: “He kijk nou eens, er loopt een naakte vent langs de andere kant van de snelweg”. Natuurlijk geloof je het in het begin niet, het zal de hitte wel geweest zijn denk je dan.. maar inderdaad er liep inderdaad een vent met zijn gehele inhoud te pronken. Dat zie je dan weer niet veel, en zeker niet langs de snelweg.

Na een paar stops kwamen we aan bij de afslag Sydney en was het nog 10km door het drukke verkeer van Sydney. Met 4,6 miljoen inwoners is het de dichtstbevolkte stad van Australië en is het dus ietsje (een klein beetje) drukker dan het verkeer in Langeraar, maar.. Zolang je met de caravan door Parijs kan rijden, dan kan je met deze camper Sydney ook aan dus kwamen we uiteindelijk ongeschonden op de camping aan. Het is meer een caravanpark dan een camping en tussen de vele huisjes staan een paar plekjes voor campers en caravans. Ook al zijn de plekjes niet heel gezellig, je staat wel netjes op een betonplaat, gegarandeerd dus een recht bed.

13-04 Sydney
De camper vandaag laten staan en met de bus richting het centrum van Sydney, een ritje volgens de campingfolder maar 30 minuten. De bus stopt netjes voor de camping en 60 minuten later sta je dan in het centrum, de wegwerkzaamheden en files zorgden voor wat vertraging. Na wat door de stad te hebben rondgelopen en me verbaasd te hebben aan de vele dure winkels en auto’s hier (Ondanks de crisis hebben de mensen het zo slecht nog niet..) zijn we met de veerboot naar Manly gegaan. Dat betekende een prachtige tocht door de Sydney Harbour met een mooi uitzicht op de stad. In Manly naar Shelly beach gegaan en daarna zijn we toch terug gelopen want het ging wel erg stijl omhoog. Op de boulevard genoten van een broodje Kebab terwijl we zorgvuldig, in onze ooghoeken, de meeuwen in de gaten hielden want anders pikken ze het zo uit je handen.

Om 15:00 waren we weer terug in het centrum waarna we naar het bekendste punt van Sydney gingen… het Opera house. Na het Opera house van binnen te hebben gezien en wat fotootjes gemaakt te hebben zijn we weer verder gelopen. Morgen is in Sydney de triathlon en toch ook wel een paar mooie fietsjes gezien. Toen zat de dag er weer zo’n beetje op en moesten we op zoek naar het busstation. Agatha was vandaag de kaartlezer en dat ging prima. Eindbestemming was de camping in de wijk Dural, op de bus stond Dural maar aangezien de buschauffeur ‘no’ zei mochten we niet mee, we weten nog steeds niet waarom maar de volgende bus was ons beter gezind. We zaten precies in de spits en die is in Sydney ook akelig druk dus de 30 minuten werd deze keer ook niet gehaald. 18:30 waren we op de camping waar we nog even moesten koken terwijl het al stikdonker is..

14-04Sydney
Ook al zijn we aan de andere kant van de wereld, vele dingen zijn hetzelfde dus ook hier is het weekend. Een goede reden voor de busmaatschappij om de bus, die voor bij de camping stopt, niet te laten rijden. Met onze Jucy Van 9km gereden naar Pennant Hills om vanaf daar de trein te nemen naar Sydney Harbour. Als een goede toerist betaamt stap je dan een halte te laat uit om daarna via een behulpzame spoorweg medewerker het goede perron te vinden terug naar het juiste station. Hij vroeg ons “Where you from?” en hij vertelde ons dat hij in Amsterdam en Volendam was geweest. “Nice people” zei ik nog maar daar was hij het niet helemaal mee eens, want volgens hem waren niet alle Nederlanders even aardig.

Op de Harbour Bridge waren ze weer volop bezig om de boog te beklimmen die 143 meter hoog is. Voor 200$ mag je dus de brug beklimmen maar Agatha vond dat net eventjes te veel dus hebben we het maar overgeslagen. Dat is dan ook niet zo erg want in Langeraar heb je de Grote Brug, dat is bijna hetzelfde en daar mag je gratis overheen lopen. We hebben vandaag nog een rondje centrum gelopen waar ontzettend veel te zien en te beleven valt In Pitstreet was het wel heel erg gezellig met verschillende straatmuzikanten en andere artiesten. Qua winkelen waren er heel veel winkels te zien boven en onder de grond waar zoals gisteren al gezegd, het soms wel erg prijzig is.

Morgen laten we de grote stad achter ons en gaan we de Mountains in.. de Blue Mountains oftwel de Blauwe bergen.. Dat schijnt ook heel mooi te zijn dus we laten ons weer, hopelijk positief, verrassen.

We houden jullie op de hoogte,
Jan en Agatha

ps. De schrijver, wilt Jeannet en Frans + Henk en Tineke bedanken voor de verjaardagskaarten.. Altijd leuk om te krijgen.. Een Duitse verjaardagskaart had ik nog niet in mijn verzameling.. en een varken genoemd worden.. nou da’s wel een hele tijd geleden (oke.. het was een feestvarken, misschien niet helemaal hetzelfde.)

• 14 April 2012 - 16:57

Henk En Tineke:

Hallo Agatha en Jan,

Volgens ons hebben jullie het prima naar jullie zin in Australië. Wij hadden net even met Tom gebeld (alles goed) en die vertelde dat jullie weer een stuk geschreven hadden.
    Wij genieten van jullie reisverslagen.
    Wij wensen jullie een goede reis door de blue mountains.

Groetjes,
    Henk en Tineke

• 14 April 2012 - 17:08

Jeannet En Frans:

Hallo Globetrotters,

Zo te lezen vermaken jullie je prima. Veel nieuwe indrukken in een heel nieuw werelddeel maar ook weer vertrouwd (Aldi) grappig is dat! Leuk om de verslagen te lezen.En voor de web-master: Als je slaagt krijg je weer een Duits kaartje, dat is nu beloofd!!

• 14 April 2012 - 18:21

Trudy Van Kessel:

Hoi Jan en Agatha,

Wat jammer dat ik nu niet bij jullie in de camper zat. Ik vind dat nl wel heel erg leuk om wat natuurschoon??? te zien onderweg!
    Agatha had jij nog tijd om de kaart te lezen??? Jan zolang jij dan maar de goede kant van de weg aanhoudt kan er weinig misgaan.

In Langeraar weinig nieuws, de "Grote Brug" is nog steeds gratis.

En gisteren heeft Loekis 2 biertjes gekocht bij "De Rozenboom" kunnen we de rekening indienen???

Nu veel plezier nog, blijf links rijden en tot morgen.

Frank succes met de examens.

Loek en Trudy

• 16 April 2012 - 21:12

Trudy Van Kessel:

Tis stil aan de overkant !!!!!!
    Geen tijd????
    Als wij arme werkende mensen dat nou zouden zeggen???

Maar goed wij wachten het rustig af hoor.
    Misschien zijn jullie al dagen naar mijn souveniers aan het zoeken???

Veel plezier en..Blijf links rijden

Groetjes Trudy

• 17 April 2012 - 16:43

A3 En Joop:

wat lekker daar.
    Geniet er maar van.
    Jullie beleven daar nog eens wat.
    Veel pezier daar met elkaar in down under.

Joop en a3