Hervey Bay - Gold Coast (446km) - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Hervey Bay - Gold Coast (446km) - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Hervey Bay - Gold Coast (446km)

Door: Jan Versluis

Blijf op de hoogte en volg Jan

28 April 2012 | Australië, Gold Coast

25-4 Hervey Bay
Een vakantie kan een vakantie niet zijn als de wekker voor 7:00 ’s ochtends staat, vandaar dat er ook geen klachten waren toen de wekker vandaag om kwart over 6 stond voor een dagtrip naar Fraser Eiland. Het was sowieso goed opstaan want wakker worden met een uitzicht over de oceaan, wie wil dat nu niet.

Om 7.35 zou er een bus voor de poorten van de camping staan die ons naar de veerpont zou brengen. Het was 10 voor half 8 op mijn horloge dus genoeg tijd om 2 minuutjes naar de pinautomaat te lopen en wat pegels uit de muur te halen. Het is dan ook nutteloos om te vermelden dat ik op tijd terug was. Hierbij heb ik alleen geen rekening gehouden met Agatha want toen zij rond half 8 een bus aan zag komen begon de nervositeit toe te slaan en dacht ze wat moet ik zonder Jan? Deze nervositeit spreidde ze dan ook openlijk ten toon langs de kant van de weg en werd al snel opgepikt door verschillende voorbijgangers. Vriendelijke Aussies (een bestuurder van een auto, en een hardloper) stopte van schrik waar ze mee bezig waren en vroegen of ze hulp nodig had, ze wees hun vriendelijk af en zei dat ze op d’r man wachtte.. Die, aangezien hij op tijd was, rustig op zijn elf en dertigst aan kwam lopen en de rust kwam langzaam aan weer terug toen we in de bus op weg naar de Ferry zaten.

Fraser eiland is een groot eiland net voor de kust dat met een boottochtje van 50 minuten makkelijk te bereiken is. In plaats van de gebruikelijke toeristische attractie om het hele eiland in één dag te doorkruisen hebben wij ervoor gekozen om een dag te genieten van de omgeving rondom het Kingfisher Bay Resort en gebruik te maken van hun faciliteiten. Het is een prachtig resort met zwembaden, restaurantjes en kleine huisjes in wederom een mooie omgeving. Terwijl Agatha plaats nam langs het zwembad om te genieten van de zon die zo af en toe door de sluierbewolking tevoorschijn kwam gingen Frank en Ik mee met een kano tocht. Een Ranger (Oftewel, boswachter) nam ons en drie andere kano’s mee over een tocht langs de oceaan en door een mangrove om onze de historie van, en flora en fauna van Fraser Eiland uit te leggen. Het is dat ik een goede tolk bij me heb, want met mijn Engels was er weinig van te begrijpen wat ze zei, ze ging net iets te rap voor me en het accent was iets te lastig te verstaan. Wat we in ieder geval geleerd hebben is dat ook Fraser eiland onderdeel uitmaakt van de Aboriginal cultuur en dat ze geloven dat het is ontstaan doordat een spirituele geest zo genoot van haar rust periode (tijdens het bijstaan van ‘aardse’ vissers) op aarde dat ze niet meer terug wou naar de spirituele wereld. Dit betekende voor haar dat als ze wou blijven ze één moest worden met de aarde en zodoende ontstond Fraser eiland volgens de Aboriginal cultuur. Nou is Fraser eiland nogal groot qua omtrek, hoe dat samenhangt met onze spirituele geest is onbekend.

De Flora en Fauna moet geweldig zijn op het eiland, onze boswachter wees zo af en toe wel naar punten en dingen, maar veel hebben we niet gezien. Het middageten was inbegrepen in de tocht, en met 10 gerechten hadden we daarover niets te klagen. Na een wandeltocht van 4km en enkele uurtjes aan het zwembad was het alweer tijd om terug te gaan naar het vaste land. We waren wat eerder op de pier dan nodig, en keken naar enkele vissers, maar ook hun vingen niet veel. Er is een legio aan beestjes dat op en rond het eiland te zien is, ze waarschuwen constant voor dingo’s, maar vandaag hadden ze waarschijnlijk net als ons vakantie. Het is ook wel een beetje onze eigen schuld want er is hier ook zoveel te zien dat het misschien beter was om 2 dagen te blijven.
Een volgende keer dan maar.

26-4Hervey Bay - Caloundra 265 km
De verloren slaap van gisteren moest worden ingehaald en om 9:30 zijn we op weg gegaan richting Maryborough, de geboorteplaats van Mary Poppins schrijfster P.L. Travers. Alhoewel ze jaren voordat ze het boek schreef, met de boot naar Engeland vertrok wijst alles nog naar haar en straalt Maryborough Mary Poppins uit. Agatha kon zich inleven in de huid van Mary Poppins, en het geboortehuis van de schrijfster stond er nog in volle glorie. Voor Australië dat huis staat er al een eeuwigheid, maar voor Europese begrippen is het huis uit 1880 nog een redelijk broekie..
De donderdagmarkt in Maryborough had weinig bijzonders, maar ik heb me wel verbaasde over de bijzondere naam ze hier hebben voor kleine banaantjes; Lady Fingers. Vraag me niet waarom ze zo heetten, maar apart vind ik het wel.

Na nog een koffie en plas pauze zijn we van de snelweg afgegaan richting het ‘hinterland’ naar Mapleton. Een weg die op en af gaat met vele bochten en regelmatig stukken boven de 10%, maar het uitzicht mag er wezen. In Mapleton stopten we om een stuk door het regenwoud te lopen en te genieten van het uitzicht, al is het regenwoud ook prachtig met de vele bomen, blaadjes en geluiden. Vanaf Mapleton hebben we onze weg vervolgd over het plateau met diverse mooie uitkijkpunten en leuke kleine dorpjes. In Maleny hadden we de hoop een camping te vinden maar zelfs na 2x er doorheen te zijn gereden en het nagevraagd te hebben was er niets te vinden. Normaal gezien had dit allemaal een stuk makkelijker geweest met de TomTom erbij, maar die heeft besloten dat hij geen contact meer wilt maken met de satellieten, dus zat er niet anders op dan terug naar de kust te gaan en daar een camping op te zoeken.

Doordat vandaag een lange dag was met vele kilometers, veel zoeken, en enkele stops was het pas 17.45 voordat we een camping vonden. Aan de oceaan, en ergens anders dan vooraf gepland was, maar er is niets te klagen want ook dit was weer een mooie dag.

27- 4 Caloundra - Brisbane - Mermaid Waters (181km)
Met het einde van onze reis door Australie al weer in zicht en doordat we al zo dicht bij de Gold Coast waren besloten we om vandaag al richting Mermaid Waters te gaan, met als tussenstop Brisbane. Na een korte en voorspoedige rit parkeerden we onze auto op Kangaroo point, een punt die gescheiden wordt van het centrum door de Brisbane rivier en die een uitkijkt over het centrum en zijn hoge gebouwen.

Met een veerbootje zijn we overgestoken naar het centrum en hebben we het centrum verkend. Het blijft een drukte van jewelste in zo’n stad, als Langeraarder moet je, je daar toch een beetje aan aanpassen. Aan de Southbank zijn we de rivier weer over gestoken om aan ‘onze’ kant te komen en via het park terug te lopen. Dit ging via mooie parken, alwaar je een Nepalese tempel ziet, een pergola van (ik schat) wel een kilometer lang, een zwembad en ook nog eens een reuzenrad. Veel te doen en te zien dus. Volgens Agatha was het park voornamelijk begroeid met de Bouganville, een plant dus.. Zal ze wel van Eigen Huis en Tuin hebben. Om weer bij onze oude vertrouwde Jucy te komen moesten we een trapje op van 106 treden. Niet onze favoriete bezigheid maar het moest gebeuren, in tegenstelling tot ons heb je dan ook nog van die mensen de deze trap al hardlopen op lopen en dat een paar keer achter mekaar. Het is maar waar je zin in hebt, wij vonden één keer al genoeg.

Vanaf hier zijn we, door de spits, terug gereden naar de Gold Coast alwaar we onze laatste 2 nachten in Australië zullen verblijven. Toeval of niet, maar de dreigende lucht van vandaag deed waarvoor het gevreesd was toen we Gold Coast binnen reden. Het begon met regenen, geen camper vannacht, geen bed opmaken, geen camping maar een gewoon huis. Wel net zo makkelijk.

29-4 Gold Coast
Vandaag vliegen wij terug om 14.40 van Brisbane en 8 uur later zijn wij in Singapore.Daar moeten wij 3 uur wachten .En na nog een 13 uur vliegen zij wij om 7.10 op Schiphol.Wij vonden het weer leuk om deze verslagen te schrijven En hopen dat jullie ze met plezier gelezen hebben.Mischien tot de volgende reis op 20 juli als ik met Bram naar Barcelona ga fietsen.

Groetjes uit een nu zonnige Goldcoast waar het gisteren de hele dag regende

Jan Agatha en Frank

Gr. Trudy

• 27 April 2012 - 17:05

Henk En Tineke:

Hallo Agatha, Jan en Frank,
    Voor wat wij uit jullie verslagen opmaken hebben jullie een enorme vakantie. Wij proberen ons een voorstelling daarvan te maken, maar volgens ons is dit niet mogelijk, je moet dit zelf meemaken.
    Wij wensen jullie nog een paar fijne dagen toe en wensen julie een hele goede terugreis naar Nederland.
    Frank wensen wij veel succes in zijn laatste semester (wij gaan er van uit dat het afgelopen semester succesvol is afgerond).
    A.s. maandag bellen wij.
    Hartelijke groeten,
    Henk en Tineke

• 27 April 2012 - 20:45

Trudy:

Hoi J.A.F.

Ja ik heb nu op mijn gemak het hele verhaal nog eens doorgelezen en kom tot de conclusie dat dit jullie laatste reis naar Australie is.

Ik denk dat ik nog een keer kan
    schrijven : blijf links rijden maar daarna is het denk ik beter dat je weer rechts aan gaat houden.
    Ik heb in elk geval erg genoten van jullie verhalen maar...... als jullie thuis komen we er een avond???? of meerdere voor langs.
    Geniet nog even voor wat Down Under jullie biedt.

En voor straks: Een goed vlucht.
    In vaktermen voor Agatha denk ik is deze vakantie "BEST GELOPEN"

Groetjes Loek en Truy

• 27 April 2012 - 20:58

Margret:

Al weer bijna naar huis, wat is dat snel gegaan zeg. Geniet nog even en ik wens jullie alvast een goede vlucht toe. Groetjes aan Frank en tot maandag!

• 28 April 2012 - 07:40

Jeannet En Frans:

Aan alles komt een eind. Zo ook aan dit Australische avontuur.
    Voor ons gevoel is het omgevlogen.Volgende week zit je weer "gewoon"in Langeraar.
    Nog even een paar uur vliegen en je bent weer thuis. Geweldig dat dit allemaal kan. Met 24 uur op de plaats van bestemming aan de andere kant van de wereld. We sms-en gewoon , we skypen en we kunnen het allemaal mee beleven via het internet. Alles is mogelijk maar...
    Oh als de bus maar niet vertrekt zonder mijn Jan!!( Jan dit moet jou goed gedaan hebben!) Mensen goeie reis. Jan toch maar een beetje lopen in het vliegtuig!
    En met een beetje geluk heb je mooi weer bij aankomst. Frank, de groeten en succes met het laatste semester.

• 28 April 2012 - 17:00

Trudy Van Kessel:

Hoi J.A.F.

Heb ik toch een schrijffout gemaakt.!!
    Ik bedoelde dat het NIET jullie laatste reis naar AUSSIE was.,
    Tot zo,
    Trudy

• 30 April 2012 - 06:48

Marco:

Ik als jonge reislustige Versluis heb genoten van de verhalen hier in het hogere Noorden! Ook de afdeling West-Friesland heeft er van genoten. Als jullie nog een paar reisjes doen heb ik Lonely Planet nooit meer nodig!