Hourtin-Plage - Mios (94km) - Reisverslag uit Mios, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Hourtin-Plage - Mios (94km) - Reisverslag uit Mios, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Hourtin-Plage - Mios (94km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 Juli 2013 | Frankrijk, Mios

Met een lekker zeebriesje in de rug ging het vanaf de start richting Carcans Plage waar we meteen de lokale bakker met ons bezoek gingen verblijden. Bram is niet zo van de tompoesjes en nam dus wat anders maar Huub en ik konden het niet laten en vol goede moed zetten wij onze tanden erin. Huub kreeg het gevoel dat het gebakje van gisteren was en is tot twee keer aan toe terug gegaan naar de bakker en in zijn beste Frans ervoor gezorgd dat hij zijn geld terug kreeg. Een hele prestatie als ik het zo zelf zeg, mijn prestatie was om het tompoesje gewoon op te eten. Het was dan wel geen bakker Otto kwaliteit, maar wij Langeraarders zijn wel wat gewend dus zo lastig was het niet.

Over een smal fietspad, bestaand uit betonplaten van 75 centimeter breed, ging het weer verder. Dankzij de betonrot was het een stuiterfestijn van jewelste en de breedte zorgde ervoor dat tegenliggers de graskant op moesten zoeken zodra wij langs peddelden met onze fietst (met die zakken aan de zijkant.) Na 35 kilometer vonden we een picknicktafel waar we wat water gingen koken voor een kopje koffie. Toen kwam Ko langs, Ko de boswachter, en hij zag ons gasstelletje staan die eigenlijk ten strengste verboden is. Bram, braaf als hij is, beloofde meteen beterschap en het gasstelletje ging meteen weg maar omdat het water toch al had gekookt vonden wij het totaal niet erg. Het kopje koffie heeft dus ook heerlijk gesmaakt.

Daarna volgde een leuk maar geestdodend stuk door de pijnbossen van 35 kilometer lang, geen dorpje alleen maar bomen, heel veel bomen. Richting het einde kwam de bodem van onze bidonnen in zicht en het restaurantje kwam precies op tijd. We lieten ons verleiden tot een 3 gangen menu voor 10,50, het was gewoon te verleidelijk. Het laatste stukje ging via een oude spoorweg dat ons achterlangs de Franse plaatsjes bracht, hierdoor krijg je dus weinig mee van de schoonheid maar het rijdt wel een stukje soepeler.. Zoals de oude voetbalwijsheid zegt: ‘elk nadeel heeft zijn voordeel’.

Nu staan we op de municipal van Mios, een kleine camping aan het riviertje de L’eyre. Ik heb nog even een frisse duik genomen, maar dat was niet zo’n succes vanwege iets teveel blubber aan de zijkant. Nu de avond langzaam gaat vallen beginnen de muggen zich ook langzaam te melden, het lijkt erop dat de avond voornamelijk in het tentje gaat doorgebracht zal gaan worden.

Morgen zullen we weer terug komen op de Jakobsroute, weer een stapje dichter bij Spanje. En doordat we nu al onder Bordeaux zitten kunnen we wel zeggen dat Spanje bijna aan te raken is.

Tot morgen!

• 09 Juli 2013 - 23:31

Trudy Van Kessel:

Hoi J, B en H,

Wij thuis zouden zeggen: Jullie hebben de oorlog zeker niet meegemaakt! Zeuren over een tompoesje van gisteren. Mannen er zijn hele volksstammen die er heel wat voor over zouden hebben. En dan willen jullie geld terug? Had het dan naar de voedselbank gebracht.

Jan het zwemmen was volgens mij hetzelfde als een modderbad in de sauna. Maar dan toch wel weer even GRATIS.
    Ja het is geen vetpot hoor.

Houd de muggen op afstand en nodig Ko voortaan aan op een lekker bakkie.

Jongens voor morgen weer; draaiende pedalen, zweten voor Altior, en gaan en blijven gaan.

P.S. Sommige mensen werken 6 uur per dag en fietsen dan ook nog 49,5 kilometer en....gaan nog in drie plaatsen winkelen. En dan ook nog een rondje wandelen.

Au Revoir Trudy

• 09 Juli 2013 - 23:51

Arja En Rob:

Hallo fietsers,

Zo dat gaat al gestaag door naar het zonnige zuiden. We hebben hier trouwens ook prachtig zomerweer (eindelijk!!!)
    Het gebied rond Biscarosse en Mimizan waar jullie wellicht niet zullen komen (langs de kust) is bekend terrein voor mij. (Arja) Daar stonden we vroeger heel vaak met de caravan. Goede herinneringen aan.
    Een goede reis weer morgen en Jan, jij laat ons weer heerlijk meegenieten dankzij je vlotte pen. Dank daarvoor.

Groetjes van de buren van Bram.

• 10 Juli 2013 - 11:31

Marleen:

Het klinkt allemaal gezellig en Huub is gewoon verwend hier door mij en dan krijg je zo van die toestanden he
    Maar ik bewonder hem toch voor de kracht van het vol houden om van het snoepgoed te blijven want daar is hij zot op, een dikke proficiat ook voor het fietsen voor al wie dit doen