Ik vertrek: Een rondje Luxemburg - Reisverslag uit Langeraar, Nederland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Ik vertrek: Een rondje Luxemburg - Reisverslag uit Langeraar, Nederland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Ik vertrek: Een rondje Luxemburg

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

03 Augustus 2014 | Nederland, Langeraar

Het is weer zomer, de zon schijnt, de vogels fluiten en voor de 8ste keer sta ik op het punt om bepakt en bezakt de fiets op te stappen. In vergelijking met voorgaande jaren is de afstand, maar, een kleine 1200km iets wat mede veroorzaakt is door een niet al te zachte aanraking met een auto in april. Na zo’n grote klapper (3 meter de lucht in, 10 meter naar voren) is het altijd maar afwachten hoe je opknapt en ondanks dat ik nog steeds last heb van mijn linkerpols en mijn gebroken kaak nog niet helemaal genezen is heb ik niet veel recht om te mopperen, ik ben er goed vanaf gekomen. Vandaar dat ik fluitend (als dat mogelijk is met zo’n kaak) de fiets op zal stappen om kromgebogen over het stuur, een weg te banen tegen de wind in voor een nieuw avontuur.

Pas voor de 2de keer zal de fietstocht als begin en eindbestemming Langeraar hebben. Samen met Bram, ja die gaat ook weer mee, is er gekozen voor een rondje Luxemburg (nieuw vlaggetje voor de vlaggen collectie!) waarbij we via Duitsland de terugweg zullen inzetten.

De eerste 3 dagen zal ik als eenzame fietser via Maastricht koers zetten naar Malmedy, in de Belgische Ardennen, alwaar Bram samen met Nel en de rest van de familie een huisje (Huis dus) heeft gehuurd. Het is niet zo dat Bram nu minder kilometers zal maken aangezien hij al aan het begin van zijn vakantie van Wijk en Aalburg naar Malmedy is gefietst, hij heeft dus een voorsprong. Nadat Bram de vakantiegangers gedag heeft gezwaaid zullen wij gezamenlijk de tocht verder zetten via Luxemburg, Trier en dan langs de Moezel naar Koblenz.

Vanaf Koblenz zullen wij de Limes route, langs de Rijn, terug volgen naar Nederland. De Limes route is 3360 km lang en loopt, oorspronkelijk, van Katwijk tot aan Constanta in Roemenie en is gebaseerd op een route die de Romeinen vroeger volgden. Op bepaalde punten bouwden de Romeinen versterkte verdediginswerken (een Castellum) die zich in de loop der tijd hebben de Castella zich ontwikkeld tot steden. Voorbeelden hiervan zijn Bodegraven, Alphen a/d Rijn, Utrecht, Nijmegen, Keulen, Remagen en Regensburg.

In Nederland zijn de resten van de Limes vooral terug gevonden in de vorm van fundamenten, gebruiksvoorwerpen en munten. In Duitsland zijn de resten van het wallensysteem in het landschap nog duidelijk te zien en een aantal Castella is met wachttorens gerestaureerd. Bram en ik zullen aan het einde van de rit kunnen concluderen of de Romeinen nu rare jongens waren, of hele intelligente jongens. Al kan het ook zo zijn dat we door de slingerende weggetjes langs rivieren en prachtige stadjes met vakwerkhuizen (zo sprak de oud bouwvakker) wel helemaal lyrisch zijn over een ander onderwerp.

Morgen zullen de eerste meters voor de komende 2 weken gemaakt worden. Ondanks het ongeluk zitten er voldoende kilometers in de benen en starten we vol vertrouwen voor de eerste etappe naar Oisterwijk. Een route die weinig anders zal zijn dan voorgaande jaren want ik moet weer die brug over bij Wijk en Aalburg..

We gaan het zien, we gaan het meemaken.

Tot over 2 weken!

• 03 Augustus 2014 - 18:20

Rob En Arja:

Hallo eenzame fietser,
    Dan gaan wij jou en straks jullie weer volgen. Dat wordt ook langzamerhand een traditie. Wij vanaf de camping, deze keer in Limburg. Veel succes en geniet van het landschap.
    Groet van de buren van Bram,
    Rob en Arja

• 03 Augustus 2014 - 20:14

Trudy Van Kessel:

Hoi Jan,

Als vaste "FAN" van jou zeg ik:
    Ik ben er weer klaar voor.
    Dus kom maar op met de verslagen.

Maar natuurlijk ook veel succes gewenst hoor.

En ik denk dat dit voor jou/jullie een appeltje/eitje is.

Misschien voor Agatha wat zwaarder want...het is maar 2 weken!!

Gr. Trudy

• 03 Augustus 2014 - 21:17

Agatha:

Het gaat nu dus echt weer beginnen, al is het maar voor 2 weekjes. De eerste 3 dagen in je uppie, daarna gezellig verder met z'n tweeën. Succes, mooi weer en geniet er van, en we houden contact

• 03 Augustus 2014 - 23:21

Kees Van Dam:

Jan,

Hééééél veel plezier !!

Enne ..... pas op voor overstekende auto's.

Groet,

Kees van Dam.