Langeraar - Enkhuizen (108km) - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Langeraar - Enkhuizen (108km) - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Langeraar - Enkhuizen (108km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

26 Maart 2015 | Nederland, Enkhuizen

De vorige bloemlezing aan fietsbelevenissen was er één met een open einde die een vergelijkbaar spanningsniveau had als het seizoenseinde van Goede Tijden, Slechte Tijden (van horen, zeggen). Drie hartaanvallen, twee operaties en één inwendige defribilator (ICD) later staan er al weer vele fietskilometers op mijn teller. Ik ben misschien door de hartprobleempjes wat van mijn wilde haren kwijt, maar deze vos is zijn streken nog niet verloren want er zal en moet gefietst worden.

Het was dus erg lastig nee te zeggen tegen Bram toen hij mij een paar weken geleden vroeg of ik zin had om een Rondje IJsselmeer met hem te gaan fietsen. En omdat Nel het niet graag ziet dat Bram alleen fietst en Agatha, na vorig jaar, het een veilig idee vind dat Bram bij mij is kon ik niets anders dan ‘Ja’ antwoorden. Want als de vrouwen gelukkig zijn, ben ik ook gelukkig. Persoonlijk is het voor mij, na afgelopen zomer, natuurlijk ook een meevaller dat ik met Bram deze tocht kan maken want het blijft toch erg gezellig en mooi om deze tochten te maken en voltooien.

Bram zijn eerste kilometers van ons Rondje IJsselmeer zijn met de auto gemaakt, hopelijk is het geen voorbode maar Bram was dankzij de files een beetje te laat bij Huize Versluis. Zodoende lieten wij pas rond een uur of 10 Langeraar bepakt en bezakt achter ons met als eerste herkenningspunt: Het Tolhuis.

Via Tolhuis ging het langs de Amstel en zijn woonbootjes naar Amsterdam waar we vlak bij het IJ op de Zuiderzee route kwamen. Het was nog droog en met de wind in de poeperd fietsten we gemakkelijk langs de mooie houten huisjes van Durgerdam naar Monnickendam en uiteindelijk naar Volendam. Met de Volendamse kibbeling zwemmende in onze maag ging het langs de dijk richting Hoorn waar we nog een kopje koffie hebben kunnen drinken. Het ging in rap tempo vooruit en ondanks de regen die ons al vanaf Volendam gezelschap hield hadden we er nog steeds zin in. Ons eindpunt van vandaag was Enkhuizen waar we, eenmaal aangekomen hartelijk ontvangen werden door Truus met (nog) een kopje koffie en een koekje.

Truus is van ‘Vrienden op de Fiets’ een website waar fietsfanaten zoals ons adresjes kunnen vinden om een nacht te overnachten tijdens een doorreis. Ze was zelf zo vriendelijk om ons even naar de stad waar wij bij Kim de Chinees een lekker hapje gegeten hebben en even later weer op te halen. Terug bij Truus was het weer tijd voor een bakje koffie en is daar de beslissing gevallen om de route toch wat in te korten.

Het weer is verre van perfect en de vooruitzichten wijzen niet op een mogelijke opkomst van een lentezonnetje. Vandaar dat wij niet de Afsluitdijk over gaan maar morgen via de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad de weg richting Nijkerk zullen nemen om Zaterdag richting Langeraar te fietsen. Het rondje IJsselmeer is dus een rondje Markermeer geworden

Hopelijk maken we morgen meer mee, het beloofde eitje voor morgenochtend beloofd al veel goeds, maar er zullen vast weinig mede fietsers de weg op gaan. We gaan het weer meemaken.

Tot morgen!

• 26 Maart 2015 - 22:47

Trudy:

Hey J en B,

Wat leuk dat jullie weer op de stalen rossen zitten.

En...ik kan jullie vertellen dat ik precies weet waar jullie vandaag gefietst hebben.
    Want ook ik heb vorig jaar Amsterdam, Durgerdam en Monnickendam gefietst.
    een prachtige route hoor.

Wat zijn jullie , wat de vrouwen betreft, toch een bofkonten.
    Thuis beide een gelukkige vrouw en hier Truus die jullie gelukkig maakt.
    Misschien straks nog een nachtzoentje???

Ik zeg voor de eerste dag zeker niet slecht.
    En morgen weer of geen weer, weer op de pedalen.

Succes ,
    Groet Trudy

• 27 Maart 2015 - 07:49

Klaas:

Hé Jan fijn te horen dat het weer beter met je gaat en weer op de fiets zit en gelijk weer meer als 100 km. doe toch ff in het begin wat rustiger aan!
    Na vorig Jaar 3000 km. rondje Praag doe ik deze zomer aangepast De ronde van Nederland ook ik start dan van Maarssen via Muiden langs het IJsselmeer naar Den Oever pak daar de ronde op ga niet via Groningen maar via Delftzijl naar Meppel en pak ga niet van Roermond naar Eindhoven maar pak Rondje Limburg via Maastricht er bij.
    Doe rustig aan en ik hoor weer van je.
    Klaas

• 28 Maart 2015 - 09:52

Gerrit W:

Wel leuk om vanuit Saigon je verhaal te lezen, ga zo door man.
    Ge. Gerrit