La Porge - Labouheyre / Castets (107 km) - Reisverslag uit Castets, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu La Porge - Labouheyre / Castets (107 km) - Reisverslag uit Castets, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

La Porge - Labouheyre / Castets (107 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

20 Juli 2017 | Frankrijk, Castets

Vanochtend vertrokken we van de 0 sterren camping waar we toh wel een aardig plekje hadden en de ietwat antieke boerin was ook erg aardig. Dus zo slecht was het dan toch ook weer niet maar een laten we zeggen dat ze daar genoeg ruimte voor verbetering hebben.

De eerste 12 kilomter waren om weer terug op de route te komen bij Ares. Vanaf daar volgenden we een Piste Cyclable, voor de mensen die het Frans niet zo goed beheersen als ik, dat is dus een fietspad. Dit fietspad is aangelegd op een oude spoorbaan en is een heel mooi pad met toch één minpuntje. Er zijn zoveel voorrangs kruispunten waar je bijna overal stil moet staan om naar links en rechts (en nog een keer) te kijken.

In Salles was de eerste stop vandaag waar Jeannet en Agatha alvast de markt met hun bezoek hebben vereerd. Omdat je er niet voor niets loopt kocht Jeannet een mooi bloesje maar omdat je niet kon passen bleek later vandaag dat het bloesje wat klein viel. Geen probleem natuurlijk want Agatha had een paar dagen geleden een bloesje gekocht en het bloesje van vandaag was ook Agatha d’r maat dus werd er van bloesje gewisseld. Het moet niet gekker worden!
Tijdens het winkelen hadden ze ook al een bakker gezien met een petit dejeuner (ontbijt dus voor de niet franstaligen) van sinasappelsap, croissantje en een koffie voor 3 hele euro’s. Dan pakken wij liever onze gezamenlijke pot uit de broekzak dan al ons gerei uit de auto en zo was het ontbijt snel geregeld.

De weg vervolgde zich over de oude spoorbaan en omdat we nog dicht bij de zee zijn was het vrij vlak. Vanaf Les Landes krijg je een weg die je een uitzicht geeft over ontiegelijk veel dennebomen, kijk links, denneboom, rechts denneboom... na een tijdje kon je geen deenboom meer zien. Gelukkig kwam daar een eind aan toen we in Biganon kwamen waar we bij het kerkje hadden afgesproken. Één van de oudste kerkjes van de streek (13de eeuw) waar vroeger de pelgrims die naar Santiago gingen werden onthaald maar nu meer bekend staat om zijn bron tegen diverse huidziekten. Maar als ik in de bron keek dan leek het mij dat je er eerder huidziekten van kon krijgen dan dat deze ze zou genezen. De reden dat het zo vies eruit zag kan misschien zijn omdat het zo droog is. De broodjes die we bij de bakker in Salles hadden meegenomen smaakten beter dan dat het bronnetje eruit zag.

En Labouheyre wilden we op de camping staan die aangegeven staat in het boekje maar deze bleek niet meer te bestaan. Ook het hotel was volgeboekt en de camping in Onnesse et Laharie op 29 kilometer van Labouheyre bleek volgens internet ook niet meer te bestaan. Ja, dan is het wel handig als je met een auto bent en zo hebben we 35 kilometer gesmokkeld naar een Municipal camping in Castets. Het was even passen en meten in de auto maar we staan en er gaan er vanuit dat Jacobus ons vergeeft voor deze paar kilometers per auto.

De ontvangst op de camping kan in ieder geval niet beter want onze buren op de camping schatten onze leeftijd veel lager in. We laten ze maar in die waan. Vanaf hier is het nog ‘maar’ 105 kilometer naar St Pied de Port waardoor we 2 relatief rustige dagen zullen hebben, want dit zullen we wel over 2 dagen gaan spreiden. Het is natuurlijk wel vakantie.

Morgen gaan we weer verder, a demain!

Jan op Strava: https://www.strava.com/activities/1093025388

• 20 Juli 2017 - 22:28

Trudy Van Kessel:

Hoi Fietsers en verzorgsters,

Mogelijk ben ik even de kluts kwijt want ik lees dat we naar een hotel gereden zijn en de ontvangst op de camping kan niet beter?? Of....hebben jullie mogelijk een zonnensteek??

Maar ik lees dat de heren nog steeds niks te klagen hebben over de verzorging.
    En de dames winkelen low budget want ik lees koopjes op de markt en niet bij Saint Laurent.
    Dus ook daar is niks mis mee.

Wat zijn de heren toch een geluksvogels, dat mag weleens gezegd worden!!

Maar morgen weer op de pedalen en... fietsen is plezier voor vier.

Groet Trudy