Ourscamps - Henonville (103 km) - Reisverslag uit Hénonville, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Ourscamps - Henonville (103 km) - Reisverslag uit Hénonville, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Ourscamps - Henonville (103 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

11 Juli 2017 | Frankrijk, Hénonville

Een goed ontbijt is een goed begin van de dag en omdat er geen brood op de camping beschikbaar was gingen Jeannet en Frans samen op zoek naar een Boulangerie in het dichtst bijzijnde dorpje. Dan is het toch wel erg makkelijk als je een auto bij je hebt die ‘eventjes’ heen en weer rijdt.

Na een (alweer) goed ontbijt was de energie weer op zo een niveau dat wij de zware etappen van vandaag konden overwinnen. De bidonnen werden gevuld, enkele kleine snacks mee genomen en zo ging de tocht tegenwind van start in zuidwestelijke richting naar Compiègne, de startplaats van Parijs-Roubaix, wat dus inhoud dat niet alles meer is zoals je denkt dat het is want Compiègne is nog geen Parijs. Zo had ik van de fietsenzaak verwacht dat ze wel zo vriendelijk wilden zijn om mij gratis lucht te geven om mijn banden op spanning te brengen maar de eigenwijze mannen van de fietsenwinkels wilden mij alleen een fietspomp van 30 euro verkopen. Ja mensen, Jan is wel goed maar niet gek en zo was de service van een fietsenzaak ook niet wat het leek. Gelukkig was het benzinestation even verderop wel zo vriendelijk om mij te helpen wat een hele opluchting was.

In Compiègne fietsetn wij ook Jaap en zijn vrouw voorbij, zij hadden gekamppeerd bij het klooster maar hadden geen mis waar ze naar toe moesten omdat de broeders een snipperdag hadden. In Epineuse hadden we een koffie stop gepland en daar werden we op een heerlijke tompoes getrakteerd waardoor wij met de blik van voldoening en de gezonde buik van Olivier B. Bommel op de fiets richting Mouy gingen. De wind stond nog steeds tegen waardoor we hard moesten werken om in Mouy te komen. Mouy telde vroeger veel watermolens en heeft nu als herinnering een groot rad met een diameter van 7m 20 cm in het centrum opgesteld. Op dit veldje, ook bij het college, hadden wij een lunchpauze.

Via Meru ging het richting Henonville wat onze stop voor vandaag zou zijn. Vlak voor Henonvile kregen we een appje dat ze al op de camping stonden. Ze worden er zelf steeds beter in en leren steeds beter hun weg kennen maar het lijkt soms dat hun meer meemaken dan ons. Zo volgden ze de TomTom die hun over een paadje heen stuurde waar een grote plas lag, ze vonden het te riskant om er doorheen te rijden waardoor ze 1 kilometer achteruit gereden hebben om weer terug op de normale weg uit te komen. Met hulp van een aardige voorbijgangster zijn ze daarna weer op de juiste route gekomen. Ze hebben daar vreselijk om moeten lachen (of waren het de zenuwen) en gaf ook weer ruimte voor nieuwe gespreksstof.
Kortom, ook met hun gaat alles super!

Na ontvangst van het appje waren wij er nog niet want het venijn zat in de staart van de etappe en een klimmetje met een stijgingspercentage van 10 procent stond nog op ons te wachten. Geen onoverkomenlijke horde maar makkelijk is anders, gelukkig draaien wij onze hand daar niet voor om.

Nu staan we op de leuke maar niet zo drukke camping waar ook 3 Belgische fietsters staan die net als ons de kustroute gaan volgen naar Santiago. Gezien de vooruitzichten dus morgen weer tegenwind, maar dat gaat weer helemaal goedkomen, wij komen nu echt in ons ritme.

Tot morgen.

De strava rit van Frans want die van Jan staat er nog niet op: https://www.strava.com/activities/1078365212

• 11 Juli 2017 - 21:43

Trudy Van Kessel:

Hoi Fietsers en Verzorgsters,

Om te beginnen met de dames : wat zullen jullie een lol gehad hebben bij de plas en het achteruit rijden. Wie van jullie rijdt er?? of wisselen jullie elkaar af??
    En Agatha het doet me denken aan de "plas" bij boer Kroft.

En jongens volgens mij zijn jullie aan het vreemd gaan.
    Ik lees ineens tompoezen i.p.v.appeltaart.
    Maar het venijn in de staart?? Ook jullie schatjes stonden daar al met smart op jullie te wachten om jullie weer te vertroetelen.
    Hoe gaat het eigenlijk met de massages??

En...fietsen is plezier voor vier.

Gr. Truy

• 11 Juli 2017 - 21:57

Joop En A3:

Jan en Frans en de verzorgsters

Het gaat jullie aardig goed af ,zo te zien.
    Natuurlijk wel eens met wat tegenslag,maar dat hoort erbij.
    Vannacht sliepen we 20 km boven Compiegne.
    Wat hadden we het grappig gevonden als jullie ook toevallig op die camping waren.
    Dat hebben we wel eens meer aan de hand gehad met Jan
    Jammer dat dat niet zo is
    Maar nog heel veel plezier zo met elkaar

Joop en A3

• 12 Juli 2017 - 01:06

Piet Van Dam (broer Van Kees):

Globetrotters,

Ik lees dat jullie bij een benzinepomp geholpen werden om de banden op spanning te brengen.
    Zit er bij jullie geen fietspomp meer op de fiets?
    Nu al gestolen ... ? of vergeten mee te nemen?

Wat nu als jullie onderweg een lekke band krijgen, wordt dat dan lopen naar een benzinestation ... ?

Jullie maken het wel spannend hoor !!!

Sterkte, enne ... veel plezier!

Piet van Dam (broer van Kees).