Chateau Renault - Marcilly-sur-Vienne - Reisverslag uit Marcilly-sur-Vienne, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Chateau Renault - Marcilly-sur-Vienne - Reisverslag uit Marcilly-sur-Vienne, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Chateau Renault - Marcilly-sur-Vienne

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Juli 2017 | Frankrijk, Marcilly-sur-Vienne

Gisterenavond zijn we toch maar even naar de feestelijkheden gelopen omdat wij toch wel nieuwsgierig waren hoe de Fransozen hun nationale feestdag vieren. In ieder geval met weinig risico na alle drama die Frankrijk heeft geteisterd de afgelopen jaren want aan het begin van de straat stond een auto dwars op de weg en even verderop nog één. Verscheidene betonblokken moesten er helemaal voor zorgen dat debielen met een auto of vrachtwagen het terrein op kon komen om dood en verderf te zaaien. Niet echt een entree dat sfeerverhogend was maar desondanks was er een goede sfeer en erg gezellig.

We hebben nog even met een man uit Brussel gesproken die eindelijk zijn droom waar maakt door naar Santiago te lopen, zijn doel is om oktober (dus pas over 2,5 maand!) Santiago te bereiken. Ook was er nog een Belgische die al ‘zo dik was als duizend man’ was waar we nog een biertje hebben gedronken. Een Twentse opmerking wat in normaal Nederlands betekent dat ze al biertjes genoeg op had. Ik vertelde dat ik al voor de vierde keer onderweg was naar Santiago wat toch wel enkele bewonderende blikken opleverde maar dat ik samen met Agatha de dansvloer op ging leverde net zo veel blikken op. (Maar of dit nou positief of negatief was.)

Netjes op tijd lagen wij in bed want vandaag moest er weer gefietst worden. In de eerste kilometers werd Frans bijna omver gereden door een snelheidsmaniak, en een ree stak zonder om te kijken zomaar de weg over. Twee incidentjes die zonder gevolgen bleven. In Tours was de eerste stop gepland, een stad welbekend bij wielrenners vanwege Parijs-Tours maar het heeft ook een kathedraal. Samen met Jeannet en Agatha hebben wij als pelgrimmers toch het belang om ook af en toe een kerk te bezoeken en deze mocht niet ontbreken. Ik zag foldertjes in allerlei talen behalve de Nederlandse, dit liet ik ook horen aan de mensen om mij heen waardoor een man mij een foldertje gaf en zei: “Neem deze dan maar”. Ja, ik was iets te voorbarig. De kathedraal, gebouwd tussen 1170 en 1547, zijn we rondgelopen en zijn daarna een kopje koffie met een croissantje wezen drinken in de stad.

Tot mijn geluk was er ook nog een fietsenboer waar ik een nippeltje kon kopen want deze had ik niet meegenomen. Thuis heb ik er drie liggen en maar als je er één nodig hebt dan is het nergens te vinden. Na er één gekocht te hebben pak ik mijn portomonnee en wat vind ik nog meer?! Een nippeltje, potverdriedubbeltjes teveel uitgegeven want het was al binnen mijn bereik. Krijg je ervan als Agatha de pot beheerd voor ons vieren en je je eigen portomonnee niet meer moet pakken.

Op de fiets maken de graanvelden langzaam aan plaats voor zonnebloemen en druivenvelden, we komen dus zuidelijker. In Sorigny hadden we een tweede stop gepland maar de verzorgsters waren nergens te bekennen, een kleine miscomunnicatie want ze stonden niet op de route maar hadden wel een mooi plekje uitgezocht om onze baguettes te veroberen.

Na 93 kilometer kwamen we aan in Marcilly-sur-Vienne waar we op de camping. Een rustige camping waar de campingboer 18 euro vraagt voor 4 personen inclusief electriciteit, je vraagt je af waar hij van kan leven. Vanavond koken we weer zelf, gebakken aardappeltjes, stukje kip, doperwten en sla met een pappie toe. Genieten dus, verder is er weinig te beleven dus blijven we vanavond rustig voor onze tent zitten.

Verder nog een mooi moment vandaag want in Tours zijn we aan ons tweede routeboekje begonnen. Weer een stap dichterbij Santiago, morgen weer een stap verder.

Tot morgen.

Op strava: https://www.strava.com/activities/1084475133

  • 16 Juli 2017 - 00:30

    Nel Van Dam (tante Van Kees Van Dam):


    Beste Jan & Frans,

    Wat zijn jullie eigenlijk verschrikkelijke BOFKONTEN !!

    Waarom?

    Ik zit jullie diner te lezen:

    "gebakken aardappeltjes, stukje kip, doperwten en sla met een pappie toe"
    Jullie worden wel buitengewoon verwend door "De Meisjes" hoor!

    Met zo'n menu kun je wel een paar kilometers fietsen, toch?

    Alleen wel jammer voor jullie dat die Fransen geen overheerlijke "zigeuner-saus" hebben ......
    Dat dan weer niet ......

    Fiets ze, veel plezier, denk om de ooievaar,

    Groeten van Nel (tante van Kees).




  • 16 Juli 2017 - 07:48

    Klaas:

    Waar ik wel benieuwd naar ben Jan is het verschil in fietsen met en zonder bagage.
    het lijkt me heerlijk fietsen ik kan nog herinneren dat ik in 2009 bij JJd. Port mijn campingspullen naar huis stuurde en zonder voortassen verder ging dat was al een hele verademing.
    Ook vind ik het mooi dat de dag afstand niet te groot worden hebben jullie ook nog tijd wat te bekijken.
    Zou ook mijn wens zijn om zo te fietsen we hebben een mooie camper maar daar durft mijn vrouw niet in te rijden.
    groeten van Klaas de Pelgrim en ik blijf jullie volgen

  • 16 Juli 2017 - 16:33

    Trudy Van Kessel:

    Hoi Fietsers en Verzorgsters,

    Ja de reactie is een daagje later want...ook hier wordt gefeest. En gaan de beentjes van de vloer.
    Hoewel ...meer de dames dan heren. Maar wij hadden feest van de biljartclub"Keus Genoeg"

    Weet niet Jan of je prestaties goed zijn vandaag na zo'n avond dansen.

    Maar vanmorgen dus weer jullie belevenissen gelezen.
    En wat blijkt dat Frans gewoon veel geluk heeft, die ontsnapt aan 2 aanslagen op een dag. Jan dikke pech heeft. Want al ben ik prijs bewust...GEEN idee wat een nippeltje kost??? Maar dat zal er best inhakken 0,50 of 1,00???

    Maar goed dat de camping low budget is en de meisjes gratis voor jullie koken.

    Maar onthoud...
    Fietsen is plezier voor vier.

    Gr. Truy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Met de fiets naar Santiago De Compastela,

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 176399

Voorgaande reizen:

20 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Tot Langres en Terug

05 Juli 2017 - 12 Augustus 2017

Langeraar- Santiago de Compostela

15 Juli 2016 - 31 Juli 2016

Langeraar - Regensburg

05 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Langeraar - Regensburg - Langeraar

26 Maart 2015 - 29 Maart 2015

Rondje IJsselmeer

03 Augustus 2014 - 17 Augustus 2014

Rondje Luxemburg

01 Juni 2013 - 27 Juli 2013

Langeraar - Santiago de Compostela

18 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Langeraar-Barcelona

05 April 2012 - 30 April 2012

Australie

13 Juli 2011 - 11 Augustus 2011

Langeraar - Rome

19 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Langeraar-El Puerto de Santa Maria

26 Juli 2009 - 28 Augustus 2009

Santiago de Compostela

Landen bezocht: