Vivonne - Saint-Jean-d'Angély (99 km) - Reisverslag uit Saint-Jean-d'Angély, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Vivonne - Saint-Jean-d'Angély (99 km) - Reisverslag uit Saint-Jean-d'Angély, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Vivonne - Saint-Jean-d'Angély (99 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

17 Juli 2017 | Frankrijk, Saint-Jean-d'Angély

Volgens het dagelijkse weerbericht van de camping zouden we een warme dag tegemoet gaan. De temperatuurmeter zou de 35 graden aan moeten tikken, veel drinken dus tijdens het fietsen en op elke stop de bidonnen bijvullen.

We volgden een rustige weg wat niet al te veel moeilijkheden opleverden. De eerste geplande stop in Lezay kwam daarom al vlotjes. In Lezay ben ik al eerder geweest tijdens één van mijn eerdere fietstochten waar ik toen met Bram en Huib en de stamgasten van de lokale bar een gezellige avond had maar nu is de plaats voor onze dagelijkse koffiestop. We vonden een mooi bankje aan een pleintje waar we ons kooktoestelletje installeerden. Alleen toen begon het wat te ruiken, het kooktoestel was het niet, wij zelf waren het ook niet maar het was die dooie kat die vlak bij ons lag die zijn laatste geur verspreidde. Kortom, na een kortere pauze dan gepland vertrokken we weer uit Lezay.

Door naar Melle, ook een hele oude stad dat vroeg bekend stond om zijn zilvermijnen en muntslag maar nu om zijn ‘maar liefst’ 3 Romaanse kerken waarvan alleen de St. Hillaire op de UNESCO wereld erfgoedlijst staat. Bij het kasteel van Asnieres was de volgende stop gepland, nu zeggen wij wel kasteel maar zijn tijden als kasteel zijn eigenlijk voorbij, het heeft zijn beste tijd gehad maar er stond nog wel een mooi picnic bankje waar we lekker uit de zon konden zitten.

Verders was het ook weer een rustige route waar we weinig teken komt op een paar tractors na die nu de oogst binnen halen. Zo af en toe zijn er nog sommige herten die je laten schrikken door vlak voor ons over te steken (lukt ze niet!) maar dan houd het echt wel op. Vlak voor onze stop van vandaag in Saint-Jean d’Angély kregen we nog een aardig klimmetje maar ook dit kon ons niet afschrikken.

De stopplaats van vandaag is een mooi plaatsje met een rijke historie en deze historie is niet alleen in de boeken te lezen maar kan je ook lezen uit de oude gebouwen en architectuur die dit dorpje rijk is. Maar ook voor de pelgrims naar Santiago is en was dit een belangrijk passagepunt.

Om de camping staan nog veel meer Nederlanders en hier zijn wij ook een soort van attractie. Ze willen allemaal weten wat we aan het doen zijn en waarom wij in vredesnaam als 4 Nederlanders in een auto met een Duits kenteken rijden. Een Hortensiakweker uit de Veen (Roelofarendsveen) was ook zeer belangstellend en later bleek dat mijn ome Cor Bouwmeester ook nog bij hem aan het werk was geweest, wat een kleine wereld. Onze buurman op de camping, ook zo een nep Duitser uit Kleve is hier op doorreis omo de Canal-Midi te gaan fietsen. Hij zet zijn auto op een camping en gaat dan met zijn vrouw die route fietsen. Wij zijn dus niet de enige fietsers die op deze camping te vinden zijn.

Morgen fietsen we naar Royan waar we moeten overvaren, een boottochtje van 30 minuten. Dit natuurlijk als het mag van de schipper. Dat horen en zien we morgen weer.

Ooievaar!

De 99 kilometer en meer dan 600 hoogtemeters van de heren: ttps://www.strava.com/activities/1087832030

• 17 Juli 2017 - 22:48

Joop En A3:

Hallo allemaal

We begrijpen dat het allemaal naar wens gaat.
    En jullie hebben de helft er al op zitten.
    Heerlijk dat het zo goed gaat.
    En als jullie morgen in Royan zijn ,verbaast je dan niet als jee Melanie daar ziet.

Grt Joop en Adri

• 17 Juli 2017 - 23:27

Trudy Van Kessel:

Hoi Fietsers en Verzorgsters,

Houden jullie niet meer van een vers sateetje was mijn eerste gedachte??

Maar ook wij hadden vandaag een prachtige dag weer en dan is het idd voldoende drinken.
    En ..morgen een cruise!! het is toch echt een fantastische tocht!!

Maar wil jullie nog een wijze les meegeven.
    Want Onze Aad Otto ging met zijn Gonny vorige week zondag fietsen en aan het einde van het kerkpad dacht Gonny we gaan rechtdoor het bruggetje over, Aad daarentegen dacht we gaan rechtsaf de Paradijs weg op. nu reed Gonny helaas aan de binnenkant en...ja wel met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Geopereerd, stalen pennen in haar arm, nu brace om haar been, blauwe plek in haar gezicht. Dus de motto van dit verhaal is: Handen uitsteken en zeker ook blijven praten.
    Aad had overigens niks, zo ook zijn fiets.
    Maar jongens en meisjes jullie morgen weer veel plezier want....Fietsen is plezier voor vier.