Sourlac-sur-Mer - Le Porge (88 km) - Reisverslag uit Le Porge, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Sourlac-sur-Mer - Le Porge (88 km) - Reisverslag uit Le Porge, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Sourlac-sur-Mer - Le Porge (88 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Juli 2017 | Frankrijk, Le Porge

Het was gisteren toch wel een intensieve dag met die hitte, ook ’s avonds was dat nog voelbaar en merkbaar maar rond half 10 begon de lucht te betrekken en stak de wind op. We zochten de beschermde omgeving van de tent dus al vroeg op maar achteraf viel het reuze mee. Goede bijkomstigheid is dat het vanmorgen niet meer zo warm meer was, sterker nog we moesten zelfs het regensjasje even aan doen.

Al snel kon de regenjas weer uit en dus stopte Frans en ik even bij een terrein met daarop allemaal campers. Een momentje waar je je afvraagd wat je allemaal verkeerd hebt gedaan want de één is nog groter dan de ander. Tuurlijk is dit ook mooi maar een mooi campertje had zeker niet verkeerd geweest.

Onze eerste stop was in Hourtin, een toeristisch plaatsje met het grootste meer van Frankrijk. De volgploeg had een leuk plekje uitgezocht vlak bij een camping, (300m) toeval? Ze zeggen van niet maar voor hun was het een goed excuus om ook even op de camping te winkelen. Maar voor we weg gingen zag Jeannet meer dan goed voor haar was. Ik had last van een Dumoulinnetje en de 300m naar de camping waren mij te ver, en had dus een mooi plekje opgezocht. Jeannet moest met de auto in zijn achteruit, keek in de achteruitkijkspiegel en daar zag ze mij mijn behoefte doen. Laten we maar hopen dat dit haar niet gaat achtervolgen.

Vandaag was het een veelal vlakke route met een over het algemeen een mooi fietspad. Soms ging het over in betonplaten die de weg erg smal maakte zodat je bij een tegenligger moet afstoppen of kijken wie de brutaalste is en stug doorrijden. Meestal waren wij de brutaalste want wij hebben toch twee vrouwen die op ons wachten.

In Carcans-Plage, een echt surf plaatsje met een leuk centrum, moesten wij Beach Boys op Jeannet en Agatha omdat het plaatsje niet op de TomTom stond. De TomTom kon hier zelfs geen GPS-signaal ontvangen! Daardoor kwam het dus zelfs zo ver dat ze naar andere hulpmiddelen moesten grijpen waaronder een ouderwetse kaart. Maar onderhand zijn ze zo getraind dat ze wel aan een autorally mee kunnen doen deze twee goede kaartlezeressen. Je hoort wel eens andere berichten over vrouwen en kaartlezen.......

Tijdens de lunch van onze dagelijkse portie stokbrood hebben we besproken wat de route ons zou brengen. We besloten om van de route af te gaan op zoek naar een camping maar dat was lastiger dan gedacht. Ze staan allemaal vol of je wilt dat we twee of drie nachten blijven staan. Toch konden we wat vinden in Le Porge, een boerencamping maar dan ook echt een boerencamping.

De boerin zag Jeannet en Agatha staan en ze meteen een plaats toebedeelde die ze niet meer wilde weigeren. De douche en WC zien er eigenlijk niet uit maar het water is warm en morgen gaan we toch weer door. Gelukkig zijn er wel voldoende brandblussers dus mocht er brand uitbreken dan zitten wij in ieder geval veilig.

Jeannet dacht dat haar dag helemaal niet op kon en ze ook de blote kont van de boer zag die vuil aan het wieden was maar toen we polshoogte namen (nieuwsgierige aagjes als we zijn) blijk hij een string aan te hebben. Mipe de boerin komt af en toe met haar Dacia Duster vriendelijk zwaaiend voorbij rijden, niet maar dan ook niets ontgaat haar. Morgen kommen we weer op de echte Jacobsroute bij Biganon.

A demain!

De strava rit: https://www.strava.com/activities/1091270518

• 19 Juli 2017 - 20:43

Trudy Van Kessel:

Hoi Fietsers en Verzorgsters,

De stemming zit er goed in vandaag. Poepie en piesie, blote kontje kijken en dan als hoogte punt ook nog een plaats op een boerencamping.

En..ik meen ook nog een compliment voor de dames te bespeuren.

Nu gewoon door blijven trappen want...Santiago komt dichterbij.

En fietsen is plezier voor vier.

Gr. Trudy

• 20 Juli 2017 - 07:56

Klaas:

Ik ken die route ook de paden zijn in de oorlog door de Duitsers aangelegd voor de kust verdediging niet breder dan 70 cm. maar wel erg mooi fietsen daar.
    Pas wel op de enige lekke band die ik op mijn diverse fietstochten kreeg met mijn supper swalbe banden was daar langs de kust.
    Bij de campings die aan het strand liggen word in de avond en nacht flink met bierglazen gegooid.
    Ook ik vond de campings overvol en erg duur met veel jongelui.
    Maar wel een mooi alternatief, maar jullie missen nu natuurlijk wel de super wijnen in Bordeaux en de gratis wijn pomp daar.
    geniet er maar lekker van.
    Klaas de Pelgrim

• 20 Juli 2017 - 08:31

Marco:

Mooie verhalen weer! Van een beetje poepen onderweg ga je ook beter klimmen.

Succes!