Charleville-Mézières - Stenay (83 km) - Reisverslag uit Stenay, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Charleville-Mézières - Stenay (83 km) - Reisverslag uit Stenay, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Charleville-Mézières - Stenay (83 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

24 Juli 2018 | Frankrijk, Stenay

We zijn niet de enige fietsnomaden die de buitenlandse wegen bevolken en er zijn er meerdere die meer dan 65 levensjaren achter hun hebben. Zo hebben wij gisteren nog een andere 76-jarige Nederlandse fietser ontmoet, een ouwe mopperkont volgens Bram. Die Fransen zijn veels te eigenwijs, die fietspaden stoppen er opeens mee en ga zo maar door. Maar achteraf begreep ik hem wel een beetje, het fietsen ging niet meer zo goed, niet meer zo soepeltjes en Toon had besloten om terug te gaan. Na die vele fietstochten die hij gemaakt had was het genoeg geweest, de koek is op. Ik heb gezegd dat hij toch trots op zijn eigen kon en moest zijn, maar je zag de acceptatie in zijn ogen. Toon ging terug naar Eindhoven.

Het eerste stuk vanochtend ging langs de Maas maar dan houd het fietspad op en komen de heuvels in zicht. Bij een kerkhof stopten we even om water bij te vullen, uit ervaring weten we dat bij een kerkhof bijna altijd een kraan is en met deze warmte was het bijvullen zeker nodig. We zaten even op een bankje te genieten van de stilte toen er een grote groep Nederlandse fietsers aan kwamen. Ze waren al 7 dagen aan het fietsen en stapten in Givet, het plaatsje waar we zaten, weer op de bus terug naar Nederland. Al hun water was op maar met onze ervaring wisten ze waar Bram en Jan het water haalden. De reisleider nam de tip goed in zich op en besloot het op te schrijven in zijn notitieboekje. Er was ook nog een echtpaar van 84 en 86 jaar in de groep die tegen ons zeiden “blijven fietsen”. Wat wij natuurlijk ook zullen doen.

Na een gezellig praatje ging het door richting Stenay, een plaatsje dat als één van de laatsten werd bevrijd tijdens de eerste wereldoorlog. En nu waren wij van plan om ons kamp er op te zetten maar dat liep bijna niet zoals gepland. De camping was namelijk geen camping-camping maar een camper camping en ondanks het mooie grasveldje was er geen tent te bekennen. Bram is gaan informeren en de eigenaar gaf aan dat hij alleen maar auto’s kon registreren. Bram is ook niet gek en gaf zijn eigen kenteken op en wij hadden een plek om ons tentje op te zetten en te douchen. Het liep af met een sisser en dat is maar goed ook want vanwege het weer had doorfietsen een hele opgave geweest.

Het is warm, we drinken veel water maar gaan nog steeds in een goed tempo door. Morgen zal niet anders zijn.

Tot morgen!

• 24 Juli 2018 - 22:35

Trudy:

Hoi Mannen,

Als ik jullie verslagen zo lees is het voor mij bijna tijd om een fiets carriere te beginnen.
    Gezien mijn leeftijd kan ik goed meedraaien??

Maar lachen om te lezen dat jullie op een kerkhof de flessen gaan bijvullen.
    Hoop ook een kaarsje opsteken voor die of gene??

En Jan...met Bram lig je toch goed op een Camper camping.

Het gaat lekker zo ik kan lezen.

Heb vandaag met je Agaatje en wandelingetje gedaan en ja hoor we kwamen thuis met tomaten, groffies en kommemers.
    En goede verhalen.

Gr. Trudy

• 24 Juli 2018 - 22:39

Trudy:

Hoi Mannen,

Mogelijk ben ik hoog blond maar...kan geen foto vinden van jullie.

• 25 Juli 2018 - 00:30

Kees Van Dam:

Jan en Bram,

Jullie geloven me natuurlijk niet, (zou ik ook niet doen),
    maar ik heb toevallig de reisleider van die groep Nederlandse fietsers gesproken!

Hij zei over jullie prestatie: @@*) %*#$@ $#_+ *^%$$% $%&*^% %#%^ !!!

Geweldig hé?

Hou je taai, vergeet niet te drinken...., (hik..., hik...,)

enne .... veel plezier!

Kees van Dam