Stenay - Villers-sur-Meuse (75km) - Reisverslag uit Villers-sur-Meuse, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Stenay - Villers-sur-Meuse (75km) - Reisverslag uit Villers-sur-Meuse, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Stenay - Villers-sur-Meuse (75km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

25 Juli 2018 | Frankrijk, Villers-sur-Meuse

8 uur, nul acht nul nul, oftewel 8 uur in de ochtend en Bram en ik zaten al op de fiets voor de volgende etappe. Een vroege start maar niet voor niets want ook in Frankrijk vallen de mussen momenteel met bosjes van het dak af en dan probeer je natuurlijk de hitte voor te blijven. Een hele oneerlijke strijd, in het begin viel het mee maar zodra de bewolking weg trok was de warmte overal.

De camping van gisteren was een eindje van de route maar het heeft ons geen extra kilometers gekost. Na een stukje op een D-weg, de Franse versie van de N-weg kwamen we bij Vilosnes weer op de route. Dan fiets je door de Maasvallei en wat volgens het boekje een groot knekelveld is.

De Maasvallei heeft een grote geschiedenis die voornamelijk te maken heeft met oorlogen en die terug gaat tot de middeleeuwen. Door de vallei kom je langs verschillende dorpjes en steden en uiteindelijk ook in Verdun. Ook een stad die bekend is van een grote, bloedige strijd in zowel 1792 maar ook tijdens de eerste wereldoorlog in waarin tussen februari en december 1916 het één groot slagveld was. Nu zijn er nog enkele monumenten en een groot Amerikaanse begraafplaats met 14.000 gevallenen maar behalve dat is het een vredig warm plaatsje waar je zo af en toe een geslachtofferde mus ziet liggen.

Voor de verandering zijn we bij de Nora inkopen gaan doen, want altijd dezelfde supermarkt is ook niks. Het moet wel spannend blijven en met onze nieuwe voorraad aan proviand ging het door tot Dugny sur Meuse waar we een lange lunchpauze hebben gehouden. Het was nog 10 kilometer tot aan de camping maar vanwege de hitte was het toch zweten geblazen, nu staan we in Villers-sur-Meuse een klein, klein plaatsje met een gedateerde camping maar met alles wat wij nodig hebben. En (!) na al zoveel dagen de maas aan mijn zijde gehad te hebben kan het niet zo zijn dat ik er niet in spring om even te zwemmen dus de verfrissende duik mag ook van mijn lijstje af.

Nog twee dagen en we zijn in Langres, het gaat voorspoedig en snel.
Morgen zal het wel een langere etappe worden vanwege een gebrek aan campings. Om dan ook weer de hitte enigzins voor te blijven gaan we om 07.00 al rijden. We zullen de hitte niet verslaan, maar gaan wel proberen in de eerste twee uurtjes wat meer kilometers te fietsen.

Tot morgen.

Ps. Op aanvraag enkele foto’s,
En op Strava staat natuurlijk de route van vandaag: https://www.strava.com/athletes/1323366

• 25 Juli 2018 - 20:47

Trudy:

Hoi mannen,

Zeg ik gisteren tegen Agatha:ik hoor de mannen helemaal niet over de warmte...nu het is doorgekomen denk want ..lees dat het dus bij jullie ook pittig warm is.
    Code oranje voor de iets oudere medemens bij ons vandaag . Dus ook voor jullie:Drink genoeg.

Misschien heb ik nog een tip voor jullie op de camping: BBQ met geroosterde mussen?? Ze liggen voor het oprapen lees ik!!

En...ja ook ik miste de foto's, heb nu ook de nieuwe tent gezien. Nu nog een foto van Bram erbij en plaatje , praatje is compleet.

Voor morgen weer succes en...houd het hoofd koel!!

Trudy

Tags: Verdun