Landeck - Prato alla Stelvio (92km) - Reisverslag uit Prad am Stilfserjoch, Italië van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Landeck - Prato alla Stelvio (92km) - Reisverslag uit Prad am Stilfserjoch, Italië van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Landeck - Prato alla Stelvio (92km)

Door: Jan Versluis

Blijf op de hoogte en volg Jan

25 Juli 2011 | Italië, Prad am Stilfserjoch

Het deed ons goed om in een gewoon bed te slapen, na bijna 2 weken ben je dat niet meer gewend. Voor we vertrokken een ontbijtje gehad aan een gewone tafel met gewone stoelen, als fietsnomade waardeer je zulke dingen net iets meer. Het brood van de lokale bakker ging erin als koek. Om de lokale middenstand nog wat meer te spekken gingen we naar de fietsenmaker toe want Jesse had net iets teveel speling op de trapas en ook zijn remblokjes waren toe aan vervanging. Veiligheid voor alles natuurlijk.

Peto, de lokale fietsmaker gaf ons een geweldige service en hielp ons onmiddellijk. Ook Bram gaf Jesse en mij een goede service want hij bood ons aan om nieuwe fietshandschoentjes te kopen (of was Jesse wat druk aan het zetten/zeuren?). We houden het er maar op dat hij ons lief vond, Bram rijdt zelf zonder handschoentjes dus hij bleef met lege handen achter, letterlijk en figuurlijk. Door dit oponthoud vertrokken we pas om 10:45 uit Landeck.

De route van vandaag ging voornamelijk langs de Inn met een omweggetje door Zwitserland, dit om het voor de volger van de Reitsma route het iets makkelijker te maken. Alhoewel dat niet inhoud dat het vlak bleef vandaag want de Reschenpass moest worden overwonnen vandaag en die gaat 6 kilometer lang a 7% omhoog en 10 haarspeldbochten tot aan de top van de Norbertshohe. Na een korte afdaling kwamen we aan in Nauders, Oostenrijk wat vervolgens overliep in een stuk vals plat dat ons tot 1505m hoogte en de Italiaanse grens bracht. Daarna kwam toch wel het hoogtepunt van de dag, de afdaling naar Glorenza.

De afdaling was zo’n mooi pad dat ik bijna van plan was om, om te keren en nog een keer naar beneden te suizen. Volgens mijn kilometerteller was de hoogste gemeten snelheid 82km/per uur en met Jesse vlak achter mij aan vlogen we bijna naar beneden. Het was zoooo mooi.
Na dit hoogtepunt werd het tijd om een camping te zoeken op een voor ons laat tijdstip. De late starttijd had er namelijk voor gezorgd dat we pas rond 19:00 op de camping aankwamen in het mooie Prato alla Stelvio. Moe maar voldaan konden we terugkijken op een mooie dag met voor de verandering droog weer, het weer was namelijk aardig opgeklaard. Volgens een lokale inwoner van een dorpje dat we onderweg passeerden was het koud voor de tijd voor het jaar, maar ook al kunnen we sneeuw zien op de toppen van de omliggende bergen, zo voelden wij het niet.

Hopelijk is dit qua weer het omslagpunt. Morgen weer verder en ook al heeft de plaatsnaam de Stelvio in zijn naam.. Dit zullen wij morgen, gelukkig, niet beklimmen (De Stelvio staat bekend als één van de zwaarste beklimmingen in Europa) en hopen we dat Reitsma weer een mooie route voor ons heeft uitgestippeld..

Zoals de Italianen zeggen
Arriverdeci!

• 26 Juli 2011 - 05:17

Klaas:

Het gaat lekker jammer van al die regen maar troost je dat hebben we thuis ook.
    Maar na de Alpen word het vaak beter weer en je krijgt nu ff wat vlakke etappes.
    Hopen op beter weer voor jullie doe ik jullie de Groeten uit een nat Maarssen.
    Klaas

• 26 Juli 2011 - 06:43

Nel:

Wat schrijf je toch beeldend Jan!
    Ik zie jullie naar beneden suizen.. Oef wat hard!
    Ik ben heel blij dat het goed gaat.
    Groetjes voor alledire!

• 26 Juli 2011 - 08:46

Agatha:

Gefeliciteerd, in Italie aangekomen. Om in Rome te komen hoeven jullie het land niet meer te verlaten, het klinkt nu al alsof jullie er al bijna zijn, maar nog even doortrappen. Succes

• 26 Juli 2011 - 15:24

Rob En Arja:

Ja inderdaad: Jan schrijft heel beeldend. Maar met ruim 80 km naar beneden? Afschuwelijk! Jullie hebben toch wel helmen op? Maar super dat jullie de italiaanse grens over zijn. We zijn iedere dag weer benieuwd naar de belevenissen en vooral leven we mee met Bram. Zal hij het halen....?
    Nou sportievelingen: zet hem op, voor je het weet zit je op het Pietersplein achter een koud pilsje. Groeten uit Rijssen vanaf een regenachtige camping.

• 31 Juli 2011 - 10:40

Trudy Van Kessel:

Hoi Jan , B en J,

De berg op lijkt mij al heel erg moeilijk ,maar als ik lees met 82km per uur naar benden zeg ik: Van m'n leven niet, misschien met de auto maar zeker niet op de fiets. Maar misschien dat het met fietshandschoenen aan toch anders is.

En...Blijven trappen dan komen jullie vanzelf in het zonnige Rome

Groetjes Trudy