Herselt - Aische-en-Refail (84km) - Reisverslag uit Aische-en-Refail, België van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Herselt - Aische-en-Refail (84km) - Reisverslag uit Aische-en-Refail, België van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Herselt - Aische-en-Refail (84km)

Door: Jan Versluis

Blijf op de hoogte en volg Jan

21 Juli 2012 | België, Aische-en-Refail

Voordat men een meerdaagse fietstocht aanvangt is het altijd goed om bepaalde dingen te weten, zelfs als het materiaal al voor een tweede of zelfs derde keer gebruikt wordt. Vannacht heb ik dus de bevestiging gehad dat mijn tentje nog steeds bestand is tegen hevige regenbuitjes, een veilige gedachte dus. Toen de rits van de tent open ging was de regen nergens te bekennen en gingen we met de valse hoop van start dat het de hele dag droog zou blijven. Nog geen 15 kilometer later, net voor Diest, begon het alweer zachtjes te miezeren, de zon zal vast ook een zomervakantie hebben.

Vandaag volgden we precies de route die Benjaminse in zijn boekje heeft aangegeven, we waren dan ook redelijk verbaasd dat onze weg opeens versperd werd door een hek en een spoorrails. Doordat wij van alle markten thuis zijn, hebben we de fietsen er overheen getild zonder ook maar één schrammetje op te lopen en konden wij de route weer rustig aan vervolgen. Nadat we Diest achter ons hadden gelaten, vervolgden wij de weg (alweer) via een oude spoorlijn die omgetoverd is tot een fietspad. De loopt helemaal door tot aan Namen en is een prachtige, doch redelijke saaie route aangezien je amper door dorpjes heen komt. Het voordeel van dit fietspad is wel, dat de stijgingsgraad nooit hoger is dan 2,5, wat het fietsen erg aangenaam maakt.

Het verhaal van vandaag speelt zich af tijdens onze lunchpauze, alwaar we in een Franstalige supermarkt onze boodschappen deden. Bram rekent af en de kassa juffrouw vraagt aan Bram of hij een klantenkaart heeft (in het Frans natuurlijk) en Bramt kijk haar onbegrijpend aan, ik spring snel bij door te melden dat ze het over een klantenkaart heeft. Het thuisfront zal dit wel niet begrijpen, na het ‘électricité’ spraakverwarring incident van lang, lang geleden, maar ik spreek mijn talen.

In Eghezee zijn we van de route afgegaan om een, in het boekje beschreven, camping op te zoeken. Alhoewel deze kastelencamping werd beschreven als één met vele vaste stacaravans en ongezellig, scheen het ook een mooi restaurant te hebben waar je veel kon eten voor weinig. Aangezien ‘Goed Eten’ belangrijk is was de keuze snel gemaakt. Ter bevestiging: We hebben inderdaad veel kunnen eten voor weinig, en het was nog lekker ook. We hebben de kok ook de referentie naar zijn camping laten lezen en al lachend, knikte hij begrijpend. Na nog even gesproken te hebben met een stelletje en hun kindje van anderhalf die ook aan een fietstocht bezig waren zijn we nu van onze avondrust aan het genieten. Morgen gaat de reis namelijk gewoon weer verder, al ziet het er niet naar uit dat het weer morgen beter wordt.

Tot morgen,

• 21 Juli 2012 - 08:46

Agatha:

Natuurlijk begrijpen we jouw verhaaltje over je talenkennis wel, er wordt hier niet voor niets gezegd, dat jij alle talen spreekt, zelfs WARTAAl. Maar volgens de weergoden is er beter weer op komst, tenminste voor Nederland en hopelijk geldt dat ook voor jullie. Succes maar weer.

• 21 Juli 2012 - 09:21

Trudy Van Kessel:

Hoi J en B,

Kennen jullie dit liedje: Misschien is het morgen beter??
    Nu als jullie daar elke dag aan denken dan komt het vast wel een keer.
    Maar veel succes voor vandaag en...blijven trappen dan komen jullie er vanzelf.

P.S. Onze vakantie is ook begonnen.

• 21 Juli 2012 - 20:36

Jeannet:

Dat zo'n Benjaminse route dan weer niet werkt in België en dat je dan je fiets op de nek moet nemen. Waarom verbaast mij dat eigenlijk niet? Die talenkennis van jou heeft ons ook al eens enorm geholpen in Frankrijk toen je vroeg wat radijs kostte. Op naar het zonnige zuiden, mannen!