Aan het einde van een mooie reis - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Aan het einde van een mooie reis - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Aan het einde van een mooie reis

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 Augustus 2012 | Spanje, Barcelona

Zoals al bij vele bekend heeft Jan deze reis niet alleen gemaakt, net als vorig jaar was Bram erbij om Jan bij te staan met gezelligheid, fietsenmakerskennis en als meerijdende apotheker. Vorig jaar was de traditie dat Bram tijdens de rustdag het verslag schreef. Nu, aan het eind van de reis, hebben de heren pas voor het eerst de fiets laten staan is het dus tijd om Bram aan het woord te laten.

-----------------------------------------------------------------

Na ruim 3 weken dagelijks op de pendalen en in het zadel, is er vandaag voor het eerst in al die dagen niet gefietst!

Vandaag met de bus naar de city. Barcelona is natuurlijk een stad met mondiale allures, en dat merk je al als je de bus uitstapt. De centrale winkelstraat de Ramblas die van het centrum naar de haven loopt, is omgeven met markten en winkeltjes. Vooral de overdekte markt waar groenten, fruit, vlees en vis in enorme hoeveelheden te koop worden aangeboden geeft een goed beeld van de eet cultuur van de gewone man.

Leuk is het te ontdekken dat de parkieten en dwergpapegaaien die in de palmbomen ruzie maken, niet uit een dierenwinkel zijn ontsnapt maar hier blijkbaar tot de inheemse fauna behoren.

in de prachtig aangelegde stads haven lagen wat replica's van roemruchte zeilschepen uit het verleden. We hebben alles rustig bekeken, koffie gedronken, fruit gegeten en verder de hele dag de bezadigde toerist uitgehangen.

Het is nog wat onwennig te beseffen dat " de reis" er dan na aankomst in Barcelona opzit. Tijdens de dagelijkse bezigheden en discipline van de fietstocht ben je niet zo bezig met de eind bestemming. De reis op zichzelf is het uiteindelijke doel van de tocht. De dagelijkse regelmaat van opstaan om ongeveer 6.45 uur ontbijten, spullen inpakken en tussen 7.30 en 8.00 uur vertrekken en km maken. Om ongeveer 10.15. tweede ontbijt met koffie of thee uit de thermoskan. Tussen door de dagelijkse (lichte ) stress of het wel zal lukken tijdig een bakker en een supermarkt te vinden voor de proviand.

Om 13.30 lekker op een bankje in schaduw lunchen en dan weer samen bepalen welke camping we vandaag als eindbestemming zullen uitkiezen. Op de camping aangekomen eerst het toilet gebouw inspecteren. meestal zelf pasta of iets anders koken, afwassen, kleren wassen enz., enz.
Kortom we zijn er de hele, lange, dag druk mee! Dit overigens met veel plezier.
Over de vele ontmoetingen met de meest uiteenlopende mensen hoef ik verder niets te vertellen, dit is in de dagelijkse berichtgeving voldoende
aanbod gekomen.

Morgen is er nog niets echt gepland ( we zien wel ) en maandag spullen inpakken en terug vliegen naar Rotterdam, waar we volgens afspraak keurig netjes worden afgehaald.

Gerard Cox, zong al in de zeventiger jaren " Het is weer voorbij die mooie zomer", De paar dagen regen die we hebben gehad zijn al weer vergeten, we hebben een prachtige reis gehad zonder fietspech of andere sorry. Jan bedankt dat je ook dit jaar weer direct bereid was om de route planning en de voorbereiding op je te nemen. Frank als webmaster aan de andere kant van de wereld ook bedankt voor je bijdrage in de, voor jou, kleine uurtjes.

Een oud gezegde luid " wie verre reizen doet, kan veel verhalen". Wie de naam van Jan versluis op Google ingeeft kan inmiddels een heel feuilleton van dit soort reisverhalen tot zich nemen. Wie weet, komen er nog wel een paar afleveringen bij.
Ook al bereikt Jan op 18 augustus de leeftijd van 65 jaar, ik ben er van overtuigd dat bij goede gezondheid, hij gewoon blijft fietsen.

Groet,

Bram Rijneveld.

• 12 Augustus 2012 - 06:22

Henk En Tineke:

Bram en Jan,

Wij willen jullie bedanken voor jullie leuke reisverslagen. Wij hebben ervan genoten.
    Wij hopen dat jullie vandaag nog een fijne dag in Barcelona hebben en wensen jullie een
    goede thuisreis toe!

Hartelijke groeten,
    Henk en Tineke

• 12 Augustus 2012 - 08:07

Klaas:

Bram en Jan:
    Ook ik bedank jullie voor de veslagen de laatste drie weken .
    Elke nacht tussen twee en drie hoorde ik weer het bericht binnen komen op de computer en dacht nou die Jan slaapt ook nooit!.
    Ben benieuwd naar de plannen voor volgend jaar mischien komen we elkaar weer tegen op de weg heen of terug naar Satiago de Compostella Dat ben ik van plan half Mei 20013 via oude wegen heen en terug de westelijke route.
    Jan ik wens jou een mooie verjaardag ben benieuwd hoe het voelt om 65 te zijn , ik ben in Februari zo ver.
    Het gaat jullie beide goed.
    Groeten van een mede Pelgrim
    Klaas

• 12 Augustus 2012 - 08:42

Wil:

Ook was het mijn eerste werk 's ochtends om jullie verslag van de dag te lezen.

Fijn dat jullie het weer in goede gezondheid/conditie gehaald hebben.

• 12 Augustus 2012 - 09:33

Agatha:

De fietstocht zit er op, het laatste verhaaltje hierover is geschreven en zo te lezen hebben jullie er beiden weer enorm van genoten. Maar de achterblijvers? wat moeten die nu? heerlijk was het, om 's morgens onder het genot van een kopje thee, te genieten van jullie belevenissen, maar ja, aan alles komt en einde en eigenlijk moet ik eerlijk bekennen, dat ik ook wel weer blij ben dat ik jullie maandag weer zal zien, dus tot maandag, ik zal er in iedergeval staan, daar op het vliegveld.

• 12 Augustus 2012 - 09:50

Trudy:

Hoi B en J,

Het is ook leuk om jou kant van het verhaal weer eens te horen. Maar zo te lezen hebben jullie de zelfde ervaring gehad. En ja aan alles komt een eind zo ook dus aan een pracht fietstocht.
    Ook ik zal de verhalen s'morgens gaan missen. Maar gelukkig mag ik weer aan het werk zodat ik dan toch wat andere afleiding heb.

En heren gelukkig te lezen staat er tenminste EEN echtgenote op het vliegveld.
    Kleenex draait momenteel een extra productie.
    En Jan bij thuiskomst staat er nog een kleine fan op de stoep hoor.

Frank jij nog even succes met de laatste loodjes.
    En geniet nog even tijdens je terugreis. Als ik het zo hoor neem je niet de kortste route naar huis!

Luitjes tot morgenavond en....trappen hoeft niet meer.

Groetjes Trudy

• 12 Augustus 2012 - 18:58

Nel:

Mooie verhalen, ook dat laatste!
    Goede dagen nog en heel goede reis naar huis

• 13 Augustus 2012 - 20:07

De Tandem Uit Oegstgeest:

Hoi Jan,

Wat heerlijk dat je elk jaar zo geniet!!!!wij hebben het nog vaak over jou, dat we zo gelachen hebben op je verjaardag!!!! Terwijl je niet jarig was.....we vierden het omdat we er anders niet bij konden zijn, gingen naar Bordeaux en jij ging door!!!

Wij wensen je nog heel veel gezonde en fijne tochten toe!!!en een fijn dag 18 augustus

Groeten uit Oegstgeest

Peter en corry