Santiago de Compostela (0km) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela (0km) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela (0km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

23 Juli 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Voordat we over de dag van vandaag gaan begin eerst nog kort even terug naar gisterenavond. Terwijl Bram in zijn tentje muziek lag te luisteren en misschien wel op bezoek was naar Droomland ben ik even naar het campingterras gelopen om even te Skypen met het thuisfront en één biertje te drinken. Eén biertje werd er al snel twee toen ik na alle plichtplegingen in gesprek raakte met een echtpaar oet Twente (Enschede) die met de auto de toeristische trekpleisters van Noord-Spanje af gaan. Ergens in dit gezellige gesprek kwam de tip van hun kant dat als wij morgen het vuurwerk willen aanschouwen je al om 19:00 op het plein moet staan terwijl het vuurwerk pas om half 12 start. Dit feit moeten wij nog wel even in de groep gooien want ik weet niet precies of die drukte wel wat voor ons is.

Vandaag was een rustdag voor de fietsen, onze benen werden wel aan het werk gezet want we moesten nog 2 kilometer overbruggen om in het centrum te komen. Op 500 meter voor de kathedraal heeft het Nederlands Genootschap Sint Jakob (www.santiago.nl) een locatie ingericht die wordt gerund door vrijwilligers en die de Nederlandse pelgrim met van alles en nog wat kunnen helpen.’ Alles’ hadden wij niet nodig want het meeste hebben wij zelf al gedaan, maar met het uitprinten van onze boarding pass, een kopje koffie en een beetje ouwe hoeren hebben zij ons met het ‘nog wat’ goed kunnen helpen. Het feit dat alle vrijwilligers, in dit geval twee heren, ook de tocht hebben volbracht maakt de gesprekken ook wat gezelliger.

Het volgende doel was het ophalen van ons Compostelaat*, oftwel een getuigschrift. Het zat ons dubbel mee want wij waren net voor de drukte en toen ik eenmaal aan de beurt was stond er een man met een grote camera voor mijn neus. De sticker op de camera gaf aan; Galicia TV wat zoiets zal zijn als een Spaanse versie van TV West die alles op nam tijdens mijn aanvraag van de Compostelaat. Ze zullen daar vast nog nooit zo’n knappe vent gezien hebben dus ik verwacht binnenkort wel wat reacties, maar wanneer het uitgezonden wordt is mij niet bekend.
Met onze Compestelaat op zak en een milde vorm van ster allures zijn we nog even de katherdraal ingelopen waar ze net met een mis bezig waren. De kathedraal staat, behalve zijn schoonheid, ook bekend om hun wierrookvat die met een hoogte van 1m60cm en 80kg aan gewicht de grootste ter wereld is. Helaas werd hij niet tijdens deze mis gebruikt maar we hopen dat wij hem komende donderdag tijdens de dag van Sint Jakobus in volle glorie kunnen aanschouwen.

Ook al is het een rustdag, onze benen voelen erg moe aan en het lopen leek dan ook meer op slenteren. En wie komen wij daar tegen tijdens onze slentertocht door de hoofdstraat? Juist ja, Huub. Het feit dat Huub Santiago ook heelhuids had bereikt moest gevierd worden dus namen we een kopje koffie/biertje op een terras. Toen Huub op zoek ging naar een restaurantje zijn wij terug naar de camping gelopen en hebben we onderweg bij het busstation nog wat extra informatie opgedaan. Nadat wij morgen met de fiets Kaap Finisterra hebben bereikt willen wij diezelfde dag nog terug naar Santiago om niets van de feestelijkheden te missen. Volgens de informatiebalie moet het geen probleem zijn en kan onze fiets gewoon onderin de bus mee waardoor wij hopelijk op tijd terug zijn voor het vuurwerk.

Op de camping heeft Huub zich weer bij ons gevoegd waardoor het momenteel weer oude jongens krentenbrood is, het voelt weer vertrouwd. Verder nog enkele fietsers / lopers gesproken waarvan een Nederlands stelletje die op 5 Mei via Hoek van Holland naar Engeland zijn gegaan, rondje Engeland gefietst hebben, en vervolgens via Dover, Bordeaux en Lourdes is Santiago zijn geëindigd.
Zoals al eerder gezegd, het blijft een apart volk die pelgrims.

Morgen dus naar Kaap Finisterra, het einde van de wereld. Een fietstocht van ongeveer 85 kilometer die wij zonder bagage zullen voldoen. Hoe het gaat verlopen is onbekend want in de toekomst kijken is onmogelijk maar dat het vuurwerk op gaat leveren is wel zeker.

Tot morgen, Hasta Manana!

* En dit is wat er nou op de Compostelaat staat:
Vertaling van de Compostella Getuigschrift
Het randschrift van het zegel luidt :Zegel van het Kapittel van de Heilige Jacobus van Compostella
Het Kapittel van deze zegenrijke Apostolische en Metropolitane Kerk van Compostella, zegelbewaarder van het altaar van de Heilige Apostel Jacobus, verstrekt een authentieke oorkonde van het bezoek, aan alle Gelovigen en Pelgrims uit alle landen ter wereld ,die uit godsvrucht of krachtens een gelofte naar de kerk komen van onze Apostel, Patroon en titularis van Spanje, de Heilige Jacobus maakt bekend aan allen en ieder die dit leest : dat ...................................................(naam)
deze allerheiligste kerk uit eerbied godvruchtig heeft bezocht.Ter bevestiging hiervan geef ik hem/haar deze oorkonde, voorzien van het zegel van voornoemde kerk, Compostella, ............ (datum)

• 24 Juli 2013 - 06:12

Dave Smit:

Gefeliciteerd Jan met jullie knappe prestatie, na 2600 km in bijna een maand fietsend te hebben afgelegt hebben jullie dan eindelijk jullie einddoel bereikt! Chapeau!
    En dan nu toe aan een welverdiende vakantie...

Ik ben over 2 weken voor vakantie in NL, zin in een bak koffie?

Groetjes Dave

• 24 Juli 2013 - 13:30

Peter Otto:

Jan, was zelf enkele weken met vakantie, maar ik heb meestal stilgezeten, heel wat anders dan wat jij hebt gepresteerd ! knap hoor, gefeliciteerd !!
    mvrgr, Peter Otto

Hoi J en B,

Jeetje Jan jij komt toch overal bekende (twentenaren ) tegen . Vroegen ze niet hoe het met de zwemprestaties van Agatha is???

En dat ze voor de uitreiking van een Compatolaat toch weer zo'n knappe vent hebben kunnen vinden. Daar hebben ze vast lang op moeten wachten.
    Maar je ziet : de aanhouder wint.
    Ken jij dat liedje nog van: Tis moeilijk bescheiden te blijven wanner je zo knap bent als ik???

Als je nu aan een personal coats, manager, financieel directeur of geldbelegger toe bent, zeg het , want......wij als ervaren luitjes in die branche helpen je graag. zeker nu Loek zich daar nu voor 100% voor op toe kan gaan leggen.