Santiago (0km)- Aan het einde van een mooie reis - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Santiago (0km)- Aan het einde van een mooie reis - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Santiago (0km)- Aan het einde van een mooie reis

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

26 Juli 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Enkele jaren terug heb ik in Bram een perfecte fietsmaat gevonden. Een fietsmaat die niet alleen voor mij zorgt maar ook gezelligheid mee brengt, kan koken als Joop Braakhekke en voor de broodnodige rust op de fiets zorgt. Zoals vanouds is het laatste woord aan Bram, maar voordat Bram met zijn verhaal begint wil ik eerst (bedenk Uzelf een Oscar uitreiking achtergrond) alle volgers bedanken, de webmaster en natuurlijk ook Altior met hun steunen van mijn sponsortocht voor de nieuwe Altior kantine.

Maar genoeg is genoeg, nu alle spotlights op Bram:

--------------------------------------

inmiddels is het een traditie geworden dat ik een nabeschouwing geef van de fietstocht van Jan en mij zelf van de afgelopen weken.

Nadat ik Jan in 2010 tijdens het fietsen heb ontmoet is de reis naar Santiago van 2013 al onze vierde gezamenlijke fietstocht.

Plichtsgetrouw heeft Jan de afgelopen weken dagelijks een gedetailleerde weergave gegeven van het wel en wee van de dag. Naast de vele leuke mensen die we hebben leren kennen, zoals Peer Strik, Huub Stas, Ton en Dien Hillen, De Fam. vd Broecke uit Ieper België en vele andere zijn we nu dan aan het einde van de reis gekomen.

We hebben de impact van de vreselijke treinramp op slechts enkele km van de camping op de lokale Spaanse mensen hier waargenomen. De feestelijkheden die vooraf gaan aan de naamdag van st Jacobus zullen hier in Santiago de komende jaren in het teken staan van de ramp. De dag na de ramp was de stemming op het plein voor de Kerk zeer bedrukt en hingen alle vlaggen halfstok.
De Nederlanders die vanavond naar de mis zijn geweest vertellen ons dat ook de pelgrims mis van deze vrijdag in het teken van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen stond inclusief het ritueel met het wierookvat.

In deze sfeer hebben we vandaag de fietsen bij de transporteur gebracht, de rommel opgeruimd en afscheid van de bekende genomen. morgen vliegen we via Londen weer naar huis, waar we om 20.00 uur op Schiphol hopen aan te komen.

We hebben de afgelopen weken geweldig gefietst, met bijna alle dagen prachtig weer! Plannen voor een volgende reis zijn er nog niet, maar Santiago zal het voor Jan en mij niet meer worden, we hebben het hier wel gezien.

iedereen die ons heeft gevolgd via de site van Jan, bedankt voor uw support en belangstelling!

Vriendelijke groeten,

Bram Rijneveld

• 26 Juli 2013 - 22:35

Agatha:

Heren, het zit er (bijna) op. Volgens mij hebben jullie genoten van deze trip, alleen jammer dat het in Santiago zo triest moest aflopen. Morgen zullen we ,na ruim 4 weken , toch ook wel weer blij zijn, om jullie op Schiphol te verwelkomen. Goede vlucht

• 27 Juli 2013 - 00:31

Trudy Van Kessel:

Hoi Bram en Jan,

Ja Bram ook alle lof en eer voor jou hoor.
    Want als je met Joop B. wordt vergeleken dan kan je wat.
    En....ook fietsen, al was het wel lachen als jullie elkaar kwijt waren.

Ik miste wel een rustdag bij jullie want dan was de eer ook altijd aan jou voor een verslag.

Hopelijk vinden jullie volgend jaar weer een mooie bestemming!
    Ik kan jullie nu uit ervaring vertellen dat er in Zwitserland ook aardige kuitenbijtertjes liggen en we daar ook HOOG in de BERGEN luitjes hebben zien fietsen! Hoewel fietsen??? Ze vielen nog net niet om. Dus misschien een ideetje>?>?
    Waarschijnlijk zien we je snel weer bij Jan op zijn verjaardag

Wat een tragische afsluiting voor zo'n prestatie.

Maar nogmaals ik ben heel erg trots op jullie ebn doe het zeker niet na!

Tot straks,

Truy of Trudy

• 01 Augustus 2013 - 22:57

Diny En Ton Hillen.:

Jan en Bram we vonden het fijn om met jullie kennis te hebben gemaakt,gelijk op te fietsen en geregeld bij te kletsen.
    Jan we vonden het knap van jouw dat je na aankomst in Santiago nog alleen naar Finisterre bent gefietst.
    Heel veel groeten uit Helden
    Diny en Ton.