Tríacastala - Melide (87 km) - Reisverslag uit Melide, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Tríacastala - Melide (87 km) - Reisverslag uit Melide, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Tríacastala - Melide (87 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

30 Juli 2017 | Spanje, Melide

We hebben eerst weer een ontbijtje genomen want voor de prijs die de restaurantjes hanteren kan je niet naar de bakker. De eerste meevaller van de dag was dus al binnen, hopelijk zouden er nog meer volgen want de laatste meters naar Santiago zijn zeker niet de makkelijkste.

De fietsen stonden al klaar, bepakking was weer zorgvuldig ingepakt en de GPS stuurd ons eerst richting Sarria. Sarria ligt op gelijke hoogte als Santiago de Compostela maar helaas zitten er kronkels in de weg en hoogtemeters dus er staan ons nog enkele kilometers te wachten die ons vervolgens naar Portomarin zouden brengen. Op weg naar Portomarin zag ik een wandelaar die zijn toch waarschijnlijk in de soep zag lopen, want lopen was hij niet meer aan het doen. Strompelen is meer het juiste woord dat daarvoor gebruikt kan worden. Hij had geluk want er stopte een auto die hem een lift gaf maar ook dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Wat mensen er wel niet voor over hebben om Santiago de Compostela te bereiken.

Portomarin ziet er uit als een oud stadje maar in werkelijkheid is het een oude stad in een nieuw jasje. In 1962 werd het stuwmeer van Belesar gebouwd die Portomarin onder water heeft gezet, van de oude stad zijn de meest historische gebouwen steen voor steen afgebroken en even verderop weer herbouwd. Wat er van het echte Portomarin over is gebleven is soms bij laag water nog te zien maar dat was vandaag niet het geval. Wel hebben we een terrasje bezocht en wat gegeten aangezien de tank gevuld moet blijven. Toen we vertrokken zagen wij even verderop Bert en Thea zitten dus wij er eventjes heen. Ze waren gisteren gestopt in een dorpje 200 meter onder de top van die lange beklimming en dus enige kilometers voor ons. Maar omdat wij in een hotel zaten was er geen tijdsklok, hadden wij een trage start (of waren we uitgeslapen) en zo komen we elkaar toch weer tegen. Thea is zeer enthousiast over de camino dus het is zeker gezellig om hun tegen te komen.

Zoals gezegd was het vandaag niet makkelijk, het tracject ging omhoog, omhoog, omhoog en zo af en toe een klein beetje omlaag. Het was dan ook nog eens niet al te warm zodat je bij die enkele afdalingen die er waren wel een windjasje aan moest doen om het niet opeens te koud te krijgen. Tijdens het genieten/afzien kwam je langs een stenen kruis waar op staat: ‘Als ik nu geen kracht meer heb zal mijn geest ze bieden’. Nou kracht was soms ver te zoeken vandaag, had het op een gegeven moment wel gehad met al die hoogjes en dacht met weemoed aan de vlakke wegen van Groene Hart maar de meevaller was dat ik weer wat geest vond en de trappers weer rond kreeg.

Met de extra gevonden kracht kwamen we uit in Melide waar we een refugio gezocht hebben. Keus genoeg want nu meer en meer mensen een deel van de camino lopen zijn er in vergelijking met 3 jaar geleden vele nieuwe bij gekomen. Een reden dat het juist hier drukker is is dat je de Compostela (bewijs) ontvangt wanneer je meer dan 100 kilometer loopt. Portomarin is net iets meer dan 100 kilometer waardoor de bus daar de lopers dropt en ze dus meestal de eerste dag naar Melide lopen. De populariteit is soms een nadeel maar het voordeel en/of de meevaller is weer wel dat we nu een onderkomen hebben waar alle voorzieningen aanwezig zijn.

Nog even goed uitrusten dus want morgen is de laatste etappe, onze Champs Elysees tocht die ongeveer 61 kilometer zal duren. Natuurlijk is het morgen weer te lezen hoe dat gefietst is, want gelopen doen we niet.

Tot morgen!

• 30 Juli 2017 - 22:07

Bram:

De laatste loodjes Jan!
    Het valt je zwaar het laatste stuk, maar ik ben trots op je.
    Morgen de victorie.
    Je hebt het weer geflikt ouwe reus.

Groeten,
    Bram

• 30 Juli 2017 - 23:27

Trudy Van Kessel:

Hoi Fietsers,

Ja ik lees nu toch dat de laatste loodjes echt het zwaarste zijn.
    Maar....morgen komt dan toch de VICTORY.

Jan ik ben nog steeds een van je grootste fans en ...je gaat het voor de 3e keer weer halen hoor.

Morgen voor mijn begrippen 61 kilometer dat moet toch een beetje appeltje eitje zijn na zo'n lange tocht.

Ik heb geen vlag maar anders zou ik hem morgen voor je uithangen hoor.

En nu..onderweg naar morgen! De laatste slagen op de pedalen.
    God zij met u ( en met ons)
    Verwacht morgen een eureka.

Maar zonder de fantastische verzorging van de dames had de rit toch wat moeizamer geweest.
    En onthoudt : zonder strijd geen overwinning!!

Groet Truy

• 31 Juli 2017 - 06:42

Klaas:

Jan heel veel succes met de laatste kilometers maar ook jij weet dat die laatste dag best zwaar is en er geen eind aan lijkt te komen.
    Ik neem mijn pet (als ik die had)
    heel diep voor je af.
    Klaas de Pelgrim

• 31 Juli 2017 - 10:10

Cor:

Oud gebouw:

Je flikt het toch maar weer OUWE!, doe wel mak an die laatste 61 K, we zien je spoedig terug in Langeraar.
    Ultimo etappe, Boa viagem!!

Fatima en Cor

• 31 Juli 2017 - 20:07