Melide - Santiago de Compostela (66 km) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Melide - Santiago de Compostela (66 km) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Melide - Santiago de Compostela (66 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

31 Juli 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag was de laatste dag van een toch wel bijzondere fietstocht. Een tocht met, letterlijk en figuurlijk, zijn pieken en dalen, een toch die heel gezellig met zijn vieren begon maar helaas niet met zijn vieren is beeindigd. Desondanks of mede daardoor ben ik blij dat het einde in zicht is en dat ik vandaag de Kathedraal van Santiago de Compostela weer kon zien.

In een refuge is niemand beschikbaar die je wakker komt maken waardoor we vanochtend alweer laat op waren gestaan. We begonnen de dag niet alleen met een lach maar ook met een ontbijtje en goed gevuld met vitaminen, mineralen en een goed humeur stapten we voor de laatste kilometers op de fiets.

Vlak na Melide kan je een stempel halen voor in je credencial de peregrino oftewel je pelgrimspaspoort. Zo is er voor instanties en herbergen te zien dat je een serieuze pelgrim bent en aangezien ik ook een serieuze kant heb stempel ik mijn kaart graag af. Maar wie hadden hetzelfde idee?! Bert en Thea want ook hun zijn serieuze pelgrimmers. En zo had Salvatore het geluk dat hij opeens niet met twee Nederlanders onderweg was maar met vier want voor de laatste meters besloten Bert en Thea met ons mee te fietsen.

Na Arzúa kan je voor de korte route gaan door de N-weg te blijven volgen of het routeboekje aanhouden die je van de N-weg drukte af houdt maar je wel pittig laat klimmen. We kozen voor de laatste optie en dat was flink afzien. Je komt maar door weinig plaatsjes heen, tel daarbij een kleine verkoudheid en de vele kilometers van de afgelopen dagen bij op dan kan je je wel indenken dat je heel blij bent als je Santiago de Compostela eindelijk in de verte kan zien.

Het is dan nog enkele kilometers maar die zijn voorbij voordat je het weet en dan opeens sta je voor de machtig mooie kathedraal van Santiago de Compostela, het eindpunt! Men zegt dat deze kathedraal op het graf van apostel Jakobus is gebouwd maar pas vanaf 1077 is men begonnen met de kathedraal. Een bouwwerk die gefotografeerd mag worden en dat hebben we dan ook zeker gedaan. Na onze momentje van toerist en fotomodel zijn we onze Compostelaat gaan ophalen, een bewijs uitgegeven door het bisdom van Santiago de Compostela voor pelgrims. Nu waren we niet de enige en moesten we er toch zeker een uurtje voor in de rij staan. Ach na al die uren op de fiets kon dit er ook nog wel bij.

Nu zit ik alleen in een pension. Marc en Salvatore proberen weer een refuge maar dat is maar voor één nacht en door al het geld dat gespaard is met die goedkope ontbijtjes kan er wel een pension af voor de komende dagen. Marc en Salvatore waren geweldige metgezellen die altijd in de buurt waren en goed gezelschap waren. De duimpjes voor hun mogen zeker omhoog.

Het deed me vandaag toch wel wat dat ik weer Santiago heb bereikt. In vergelijking met 2013 zijn er enkele verschillen en dan doet het nog meer als je weet dat alle trainingskilometers en voorbereiding niet voor niets geweest. Nu zit het er wel op, de komende dagen zal geen pedaalslag meer gemaakt worden. Ook de optionele tocht naar Finestera laat ik schieten want het is leuk geweest voor eventjes. Morgen zal ik mijn fiets inleveren en zal dan daarna en overmorgen door de stad heen slenteren omdat ik donderdagochtend pas terug vlieg naar het plaatsje onder de rook van Pulmot met de kathedraal van de Rijnstreek. Maar eerst met zijn vijven uit eten, want dat wij in Santiago zijn moet gevierd worden!

Als laatste wil ik iedereen bedanken die mij heeft gevolgd en ik hoop dat ze het leuke stukjes vonden. Een speciaal dankjewel naar Trudy (Truy) van Kessel die elke avond de moeite nam om een review te geven en naar de webmater; Frank, die elke avond van mijn wirwar aan aantekening een leuk verhaal maakte.

Dit was hem weer voor dit jaar, misschien tot ooit.

Groeten uit Santiago de Compostela, fietsnomade uit!

• 31 Juli 2017 - 20:51

Trudy Van Kessel:

Hoi Fietsers,

Van harte Gefeliciteerd 31 juli 2017 het eind doel Santiago bereikt.
    Wederom een hele knappe prestatie Jan zeker voor jou want ...ja je bent geen 18 meer.
    En.... bedacht ik vandaag, je had eigenlijk een paar weken later moeten gaan fietsen zodat je op 70 jarige leeftijd nog in Santiago bereikt had.
    Had nog beter op je cv gestaan.
    Maar niettemin SUPER goed gedaan.

Ga nu maar eens lekker eten, slapen en uitrusten.
    Dat zal je wel kunnen gebruiken na zo'n reis.

En..ook ik bedank Frank natuurlijk voor zijn geweldige verslagen waar ik dan weer op kon antwoorden.
    Ik heb er erg van genoten. Dus...van mij mag Jan nog wel een keertje op fietsvakantie.

Maar kom eerst naar huis Jan, dan praten we verder.

En...als je nog een "tampon" wil voor het bereiken van de Kathedraal van de Rijnstreek dan kom ik die donderdagavond persoonlijk brengen.

Gr. Truy

Adri En Joop:

Jan gefeliciteerd,klasse

• 31 Juli 2017 - 23:36

Wil:

Heel knap dat je het weer gehaald hebt, gefeliciteerd!!

• 31 Juli 2017 - 23:53

Wil:

Het was zeker leuk om je te volgen en de stukjes te lezen. Niet elke dag gereageerd maar wel elke dag gevolgd. Ook het lezen van cultuur, kortom top!

• 01 Augustus 2017 - 06:33

Klaas:

Jan ook van mij uit Maarssen van harte gefeliciteerd met je geweldige prestatie.
    Die reis verliep niet zo als je van te voren had gedacht maar daardoor kreeg je weer prima kennis aan nieuwe fiets maatjes.
    Ik zal je reis verslagen elke ochtend missen .
    Het ga je goed en tot je volgende trip.
    Klaas de Pelgrim

• 01 Augustus 2017 - 09:01

John Versluis:

Jan, gefeliciteerd met het behalen van je eind doel.
    Dagelijks hebben we je tocht gevolgd en hebben er van genoten.

We wensen je nog een paar mooie dagen en komen je vast snel weer tegen.
    Hier op het dorp, nabij onze eigen kathedraal.

Groeten John en Sandra Versluis

• 01 Augustus 2017 - 10:01

Cor:

Gefeliciteerd oud gebouw!, Fantastische prestatie weer.
    En nu voorzichtig je laatste dagen doorkomen, maar dat gaat zeker wel lukken, toch? (discootje, Barry white...)

We zien je weer in Langeraar

Fatima en Cor

• 01 Augustus 2017 - 22:09

Nanda Vlam:

Beste Jan,
    van harte gefeliciteerd met deze super pestatie! Ik heb genoten van je verhalen! Heel vermakelijk! Je kent me misschien niet meer maar wij hebben elkaar ontmoet in Duitsland, toen je van Regensburg naar huis fietste. Wij fietsten de Romantische Strasse en stonden met de caravan tegenover jullie tentje. We hebben toen de volgende ochtend samen koffie gedronken.
    Wij zijn net terug van 6 weken Noord-Spanje en hebben veel pelgrims ontmoet, lopend en fietsend, nu we de route gezien hebben hebben we nog meer respect voor jullie pelgrims! Wat een klimpartijen en afdalingen!
    Wij hadden onze racefietsen mee en hebben af en toe een stukje gefietst. Heb je ook die bijzondere dienst meegemaakt in de kathedraal van Santiago? Heel indrukwekkend met het slingeren van het wierookvat!
    Rust nu maar lekker uit en geniet van alle mooie herinneringen!
    Groet, Nanda en Piet.

• 01 Augustus 2017 - 23:49

Kees Van Dam:

Hee Jan, ouwe taaie,

hartelijk gefeliciteerd !!

De tocht naar Santiago de Compostela is een geweldige prestatie, en zeker op jouw leeftijd.

Groet,

Kees van Dam (en de overige familieleden Van Dam).

• 02 Augustus 2017 - 21:11

Marion Mesman:

Wat een prestatie Jan! Het was leuk je te volgen en de verhalen te lezen! Soms wel een paar dagen in verband met een slechte wifi verbinding op de camping. Je hebt het toch maar weer geflikt, al viel het soms niet mee! Petje af hoor, tot ziens in Langeraar!
    Groeten uit Lemmer,
    Wim en Marion Mesman

• 24 Augustus 2017 - 12:56

Bert En Thea Schröder:

Hallo Jan, we hebben je verhalen gelezen en het is leuk om onze ervaringen weer op een andere manier terug te lezen. Het was erg leuk en gezellig je ontmoet te hebben. Door jouw droge humor hebben we ook veel plezier gehad! Wij wensen je nog heel veel fietskilometers toe en ook wij hebben de smaak nu te pakken.
    Hartelijke groeten, Bert en Thea