Givet - Luik (140 km) - Reisverslag uit Luik, België van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Givet - Luik (140 km) - Reisverslag uit Luik, België van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Givet - Luik (140 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

03 Augustus 2018 | België, Luik

Hoeveel? Ja zoveel. Veels te ver noemde ik deze rit op Strava en laten we eerlijk zijn het is ook veels te ver.

Het was warm vandaag en zoals bijna elke dag besloten wij ook om wat eerder te vertrekken. Nu kunnen we klagen over de hitte en elke keer een vroege start maar liever dit dan regen. Onze eerste stop was in Dinant, al sinds jaar en dag een belangrijke handelsplaats in de regio, geboorteplaats van de uitvinder van de saxophoon, gelegen aan de Maas en volgens het plaatselijk toerismebureau erg romantisch. Wij gingen alleen voor de koffie en broodjes en lieten deze ons lekker smaken op een plekje aan de Maas. Het is natuurlijk niet voor niets de Maasroute.

Het is dun bezaaid met gelegenheden waar je wat kan kopen. Net voor Namur/Namen opende net iemand zijn tentje waar we even een colaatje gedronken hebben. Deze route heeft last van een gebrek aan campings en van mooie steden. Het is veel grauwe industrie, dorpjes welke weinig leven en energie uitstralen. Het is misschien niet voor niets dat het nabije Charleroi ooit de prijs voor lelijkste stad ter wereld won.

Misschien was het de minder mooie omgeving, misschien de hitte of misschien…….
Maar toen we in Andeppe, na 80 kilometer, een camping vonden was het voor ons nog te vroeg. We reden door maar kwamen er al relatief snel achter dat wij wel eens slimmere acties hadden gehad. Een vergadering van man tot man vond plaats en we besloten om het Campanile hotel in Luik te bellen of ze misschien nog een kamertje over hadden voor ons en onze fietsen. We ontvingen een mooie Franse ‘OUI’ en de GPS van Bram bracht ons via de kortste route naar Luik en het hotel toe.

Toch waren we niet verbaasd dat er enkele heuveltjes overwonnen moesten worden voordat we bij het hotel konden komen. Dit is natuurlijk niet voor niets het territorium van één van de mooiste klassiekers Luik-Bastenaken-Luik bekend van zijn korte maar pittige klimmetjes. Moe maar voldaan, maar vooral moe, kwamen we aan in het hotel. De Tour win je in bed zei Joop Zoetemelk en daar heb ik maar gehoor aan gegeven. Het was ook wel nodig ook. De etappe van vandaag stond ondertussen op Strava waardoor beide zoons zich geroepen vonden om te reageren. Tom via Strava met 3 hele woorden: “Gaat het niet?” en Frank via de app: “Dat is niet goed hoor zoveel kilometers”. Nu is het in beide gevallen zo is dat de pot de ketel verwijt dat die zwart ziet want de appel is echt niet zo ver van de boom gevallen maar ik denk wel dat ik ze beide gelijk moet geven. Dit was veels te ver! Maar we hebben ze wel achter de wielen, en dat is ook wat waard.

De haven is in zicht nog een paar etappes te gaan, morgen rijden we Nederland in. We zien wel hoeveel kilometers we gaan tackelen.

Tot morgen!

• 03 Augustus 2018 - 20:43

Agatha:

‘t is dat de jongens me voor waren, anders had ik wel commentaar gegeven op deze belachelijke afstand, maar dan wel in andere bewoording. Maar goed, ik kan me de moeite besparen. Tot morgen?!

• 03 Augustus 2018 - 20:54

Henk En Tineke:

Wat een enorme afstand hebben jullie gefietst. Het lijkt ons beter morgen maar wat rustiger aan te doen, vooral bij deze hitte.

• 03 Augustus 2018 - 20:57

Trudy:

Hoi mannen,

Ook mijn eerste gedachte was....ze lijken wel gek!! met dit weer.
    Maar ja ook ik ben niet de enige met deze mening bljjkt.
    Als jullie zo doorfietsen zijn jullie zondag thuis!!

Maar de opmerking van Joop was mij onbekend dus...heb ik vandaag weer wat geleerd.
    Zo ook over Dinant maar dat Charleroi een lelijke stad is heb ik ook gezien. De naam is mooi maar verder nee.

Houd het hoofd koel en morgen weer vooruit met de geit, o nee stalen ros!!

Gr. Trudy