Enkhuizen - Eemnes (102 km) - Reisverslag uit Eemnes, Nederland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Enkhuizen - Eemnes (102 km) - Reisverslag uit Eemnes, Nederland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Enkhuizen - Eemnes (102 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 Maart 2015 | Nederland, Eemnes

Om maar met het begin te beginnen, wat is zo een adres van ‘Vrienden op de fiets’ een aanrader! Wat werden we vanochtend toch verwend met een heerlijk ontbijt met alles erop en eraan, zelfs het eitje dat ons gisterenavond was beloofd zat erbij inbegrepen. De dag kon niet beter beginnen en na een goede bodem gelegd te hebben voor de rest van de dag, stapten wij om 9 uur op onze fietsen en namen wij afscheid van Truus en Enkhuizen.

Zoals gister al aangegeven is Moeder Natuur erg onstuimig en wisselvallig dezer dagen en is besloten om van het rondje IJsselmeer het rondje Markermeer te maken. We zijn misschien niet helemaal goed om zo ver te fietsen, maar helemaal gek zijn wij nou ook weer niet. Om die reden ging de toch niet naar het noorden maar gelijk naar het oosten via de Houtribdijk (wat eigenlijk een dam / waterkering is) die Enkhuizen met Lelystad verbindt. Een mooi stukje werk gemaakt door de mensheid van 32 kilometer dwars door wat, vroeger, een zee was. Er stond vandaag veel wind wat over 95% van de dijk in ons voordeel was maar vlak voor Lelystad draait hij een klein stukje naar rechts waardoor we de wind voor 2 kilometer even goed tegen hadden.

In Lelystad hebben we nog even een oud schip staan te bewonderen, Bram dacht dat hij Michiel de Ruyter nog zag lopen maar ik denk toch echt dat deze Hollander spoken zag vliegen. Na nog een kleine stop ging het voor de volgende 35 kilometer de Flevopolder door waar we amper een andere fietser zijn tegen gekomen. In de verte zagen we een mede fietsnomade maar dichterbij zijn wij niet gekomen. Met de wind in de rug kwamen we de polder snel door en lieten we Flevoland al snel achter ons om Harderwijk binnen te rijden.

In Harderwijk was het tijd voor de volgende pauze en onder het genot van een broodje kwekkeboom een paar adressen van Vrienden op de fiets opgebeld. Een leermomentje om dit misschien niet op het laatste moment te doen want alle 3 de adressen die wij gebeld hadden namen niet op. Toen maar plan B gekozen en de Witte Bergen in Eemnes gebeld, en deze nam wel op en had nog een kamer voor ons vrij.
Vanuit Harderwijk ging het richting strand Nulde, een deel van de route die langs de snelweg moet wat geen leuk stuk route is. Na Nulde buigt de route weer af, weg van de snelweg, de natuur in maar alleen pal tegen de wind in.

De wind stond tot Spakenburg vol in ons gezicht te blazen, waarna het vanaf Spakenburg de tijd was om Bram zijn routeplanner aan te zetten om ons naar de Witte Bergen te leidden. Op zich geen probleem maar ik heb toch gevoel dat de GPS ons meer kilometers laat maken en ik de weg toch beter weet….. maar dat is logisch. Voldaan en, op een paar kleine druppels na, kwamen we droog aan in Eemnes waar ’s avonds de zalm ons erg goed gesmaakt heeft.

Morgen nog een klein stukje door de plassen (letterlijk en figuurlijk?) heen en dan zit Bram zijn trainingsrondje er op. Nog wat kilometers extra maken en dan moet het in juli wel goed komen als wij de Lymes Route gaan volgen om Frank in Regensburg op te zoeken. Maar eerst de laatste paar kilometers nog om terug in Langeraar te komen.

Tot Morgen!

• 27 Maart 2015 - 22:15

Frans En Jeannet:

Hallo Bram en Jan.

Het was een stoere beslissing om in maart te gaan fietsen , want je weet het Maart roert zijn staart en dat is niet niet altijd gunstig wat weer betreft.
    Gelukkig hebben jullie op tijd ingezien dat een tentje té optimitisch was.
    Maar we kunnen toch weer volgen dat Jan een fietstochtje maakt.
    En dat hadden we " even somber ingezien" vorig jaar.
    en samen met Bram lijkt het allemaal weer prima te verlopen.

Groeten uit Gildehaus, Jeannet en Frans.

• 27 Maart 2015 - 23:33

Trudy:

Hoi J en B,

Ja mannen ik heb vandaag wel aan jullie gedacht, wat een wind! Gelukkig was Loek zo wijs om te vertellen dat jullie misschien wel voor de wind hadden.
    Nu was dat merendeels wel zo tot dat jullie de fiets vrienden gingen bellen, die waren dus mooi niet thuis.
    Er is dus niet altijd een Truus in huis.!!

En ja het wordt wel wat eentonig om te vertellen maar...ook dit stuk heb ik al eens gefietst maar dan van Spakenburg via strand Nulde naar Harderwijk en Schoonebeek.
    Zonder de route in te korten hoor. En...geen fiets vrienden.

Maar Jan ook ik weet nog van woensdag 16 april vorig jaar, toen ik even bij je langs kwam.
    het enige wat ik daar van wil vertellen is dat we beide niet best waren. En nu allebei ons dingetje weer doen.

Dus geniet morgen maar van het fietsen, Bram en thuis weer je eigen Agaatje.
    Dat is denk ik de beste fietsvriend samen met Nel.

En het was een leuke training denk ik voor Regensburg.

Mannen zet hem nog even op morgen, kom op tijd naar huis want...de nacht is een uurtje korter.

Trudy

• 28 Maart 2015 - 00:08

Wil:

Fijn om die stukjes weer te lezen!

• 28 Maart 2015 - 09:45

A3 En Joop:

Jan en Bram

2Kameraden in weer een wind.
    Wat er ook gebeurd ze krijgen jullie niet van jullie fietsen af

l plezier het laatste stukje(