Londerzeeel - Tournai (104km) - Reisverslag uit Doornik, België van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Londerzeeel - Tournai (104km) - Reisverslag uit Doornik, België van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Londerzeeel - Tournai (104km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

28 Juni 2013 | België, Doornik

Terwijl de regen zachtjes op ons tentdoek tikte viel kwamen wij gisterenavond/nacht bij van de 150+ kilometers. Zo’n eerste fietsdag gaat je niet in de koude kleren zitten maar ook zo’n eerste nacht in een tent is altijd eventjes wennen, gelukkig voelde het allebei al snel weer vertrouwd. Bij het opstaan waren de pijntjes verdwenen en ook de regen was niet aanwezig. Na een lekker ontbijtje, met de nodige vitamientjes, in een verwarmd gebouwtje waren we om 8:30 klaar om etappe twee in te zetten.

De route van vandaag ging eerst via de Leirekensroute, een mooi fietspad over een oude spoorbaan uit 1876 die vroeger (toen een voetbal nog vierkant was) Antwerpen met Noord Frankrijk verbond. Nadat we de oude spoorweg achter ons hadden gelaten volgden we de rivier de Dender, waar we bijna onderdeel werden van een denderend ongeluk. Bij een viaduct dacht een jong jochie even een smalle, scherpe bocht door te denderen maar hij had niet op ons gerekend. Gelukkig liep het goed af, maar de schrik zat er eventjes goed in.

In Denderleeuw even een kopje koffie gedronken toen een jong ventje met schooltas vroeg of wij wisten waar de school was… Helaas voor hem. Later kregen we gezelschap van een oude meneer die ons veel over de dender, omgeving en muziek wist te vertellen. Het leek alsof deze vrolijke Vlaming even iemand zocht om mee te praten en het was ook een interessant gesprek maar jammer genoeg moesten wij onze weg weer inzetten. De volgende 35 kilometer ging via Geraardsbergen, waar het heilige monument de Muur van Geraardsbergen staat. Er is nog getwijfeld om deze muur te bedwingen maar na langdurig overleg is besloten om dit aan de Flandriens over te laten en onze route te blijven volgen.

Bij Lessines lieten we de Dender achter ons en gingen we de Vlaamse Ardennen in. Dit betekent lichte heuvels oftewel de eerste echte hoogtemeters. Ons doel van vandaag, Tournai, kwam steeds dichterbij maar we kregen het niet cadeau. Door werkzaamheden aan het spoor waren we verplicht om een stukje om te rijden, maar aangezien dat gisteren niet zo goed was bevallen (extra kilometers) besloten we om de fietsen over de twee spoorbanen heen te slepen. Het was een heel gedoe maar na goed links en rechts gekeken te hebben, hopende dat we niet bleven hangen en de fiets hoog boven het spoor kwamen we aan de overkant.

Nu hebben we ons kamp in Tournai, oftewel Doornik, na gisteren was er nog wel energie over om er enkele kilometers extra aan vast te plakken maar doordat er voorlopig geen camping te vinden is langs de route blijven we nog een extra dagje binnen de Belgische landsgrenzen. Het is druilerig weer maar na een lekker macaroni maaltijd van Bram en het nieuws dat de zon eraan komt gaan we morgen weer vrolijk verder naar ons eindpunt: Santiago de Compostela. Maar eerlijk is eerlijk:

Ik heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht
Ik heb getwijfeld over België
Want dat taaltje is zo zacht
Ik stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico*

Dus morgen gaan we Frankrijk in, en blijven we vasthouden aan het schema.

Tot morgen!

* Tekst: Het Goede Doel – België (Misschien een beetje ver gezocht, maar wel heel toepasselijk)
Want laten we niet vergeten, deze tocht is ook om geld in te zamelen voor de nieuwe Altior kantine (Het goede doel). Dus wilt U Altior + deze tocht financieel sponsoren, kijk dan op altior.nl voor meer informatie. Elk bedrag is welkom!

• 28 Juni 2013 - 21:49

Nel:

Niet zo best, over het spoor heen... Dat is toch geen voorbeeld voor je bloedjes van kleinkinderen, Bram!
    Ik zal het maar niet vertellen. Hopelijk liggen jullie nu veilig en wel in jullie tentjes. Het kuiltje hier is wel leeg hoor!!!

Welterusten en goede reis morgen weer.

• 28 Juni 2013 - 22:41

Jaap Rippen:

Jan.

Aangezien we buren waren op de camping in Hoenderloo en we je trainingsritten hebben gezien
    waaronder hoogtestage op de Postbank wensen we je ( jullie ) veel plezier op deze tocht.
    We zullen je blijven volgen.

De buurtjes Jaap en Tiny Oudorp- Alkmaar.

• 29 Juni 2013 - 01:54

Trudy:

Hoi ,J en B,

Kom net terug van een feestje, ga nu lekker slapen, maar..wens jullie morgen weer draaiende pedalen veel succes toe.