Nájera - Burgos (93 km) - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Nájera - Burgos (93 km) - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Nájera - Burgos (93 km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

25 Juli 2017 | Spanje, Burgos

Vanmorgen wilden we eerst even naar de bakker toe lopen die op de hoek van de refuge was maar de bakker was nog gesloten. Een tegenvaller want wij hadden hier niet op gerekend, dus terug naar de fietsen maar de deur van de refuge was op slot gevallen. Salvatore, een Italiaan die vandaag met mij en Marc is meegefietst speelde als echte Italiaan voor Romeo, klom op het balkon van de dames slaapzaal en vroeg aan Julia van de Refuge of ze de deur wou open maken. Dat wilde ze wel en zo konden wij weer op pad.

De fietstocht ging vandaag voornamelijk over de N110, zo af en toe maakt het een slingertje maar even later zit je weer op de N110. Leuk fietsen is anders want de vrachtwagens denderen langs je heen, goed aan de kant blijven is dan ook het devies.

Vlak voor Burgos hebben we nog een keer wat gedronken bij een restaurant. Grootste verschil met de Nederlandse restaurants is dat je het zelf echt moet halen, niemand komt het eens vragen ook al zit je er een uur. Maar wij zijn mondig genoeg om een drankje te bestellen dus na een drankje zijn we verder gereden richting Burgos. Een stad met bijna 200.000 inwoners, veel gebouwen van historische waarde en een geschiedenis die wel 800.000 jaar terug gaat in de tijd.

Tijd hadden wij zelf net voldoende want ook al gaat het om een grote refuge, vanavond om 19:00 was hij vol. Maar wij hadden dan wel nog genoeg tijd over om de aan Maria toegewijde Kathedraal van Burgos te bewonderd en lazen dat er vandaag (25 juli) een mis was ter ere van de geboortedag van St. Jacobus. St. Jacobus is ook naamgever van de pelgrimstocht naar Santiago dus wij moesten deze wel bezoeken. Wij hebben de mis bezocht en vele heren deden een voordracht en een prachtig koor zong mooie kerkliederen. Als kers op de taart stond bij terugkomst in de Refuge gratis paella klaar net als het bir. Niet alleen de pelgrims maar ook de lokale Spanjaarden waren uitgenodigd en wat maken die allemaal een herrie. Maar voor 5 euro hoor je mij niet klagen, lekker gegeten en een dak boven mijn hoofd.

Hasta Manana.

• 26 Juli 2017 - 00:13

Trudy:

Hoi Jan,

De dag begon al spannend lees ik.
    En...het is vandaag niet alleen de geboortedag van Jacobus maar ook van ons petekind Marijke Wildenburg en onze plaatsgenoot Ron van Emmerik, ja de beheerder/eigenaar van daarnaast dus.
    Dus ook wij feesten mee. Maar niet in de kerk..

En zal een keer een flauwe grap maken en daarna niet meer.
    Ken je die vier die naar Santiago gingen??
    Er ging er maar EEN.

Maar fietsen doe je voor jezelf dus..blijven trappen ennog even en je bent er.

Gr. Truy

• 26 Juli 2017 - 09:09

Cor:

GROTE Jan

Toch weer knap dat je alleen doorzet, maar toch wel ff schrikken als je voor de keus komt te staan. Maar ja, je heet niet voor niets Jan Versluis 'transformatorhuisje', toch?
    leuk dat je Marc tegenkomt om samen op te peddelen, tot het eind neem ik aan.
    Je praat over spanjaarden die herrie maken, wij zijn gisteren teruggevlogen en weer aanbeland in Langeraar, wat een rust!

Mede namens Fatima, neem de tijd, peddel rustig en kom gezond weer thuis, ze mist je op wordfeud !!

prettige dag dan maar weer
    Cor/Fatima