Villefranche-sur-Saone - Cluny (80km) - Reisverslag uit Villefranche-sur-Saône, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Villefranche-sur-Saone - Cluny (80km) - Reisverslag uit Villefranche-sur-Saône, Frankrijk van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Villefranche-sur-Saone - Cluny (80km)

Blijf op de hoogte en volg Jan

30 Juli 2012 | Frankrijk, Villefranche-sur-Saône

Na gisteren het eerste boekje van Benjaminse te hebben gesloten, werd vandaag de tweede geopend. We werden meteen voor een keuze gesteld, vervolgen we onze tocht via de westelijke optie, oftwel, Le Puy of wordt het de Beaujolais route richting Lyon We kozen voor het laatste.
De eerste 20 kilometer ging via hetzelfde oude spoorlijntje als gisteren en leidde ons door de langste fietstunnel van europa. Deze is van Oktober tot en met April gesloten vanwege de winterslaap van de vleermuizen, maar wij hebben geen enkele vleermuis kunnen spotten.

In Chaintre was het tijd voor het dagelijkse kopje koffie met een versnapering maar de logica was deze keer ver te zoeken. We bestelden onze koffie bij de dame, en vroegen haar of er wat lekkers bij te krijgen was, dat was inderdaad mogelijk maar dat moesten we zelf bij de naastgelegen bakker halen. Wij zijn de lastigste niet, dus we bestellen onze koffie en Bram ging er op uit om twee lekkere gebakjes te kiezen. Wat blijkt, de dame die onze serveerster was, deed ook alle afhandelingen bij de bakker. Deze afhandeling blijkt dus niet in één keer te kunnen.. logica ten top.

Vanuit Chaintre ging het in een mooie, lange klim richting Fleury. Lekker naar boven in een kleine versnelling en rustig door blijven peddelen totdat de weg besluit in een dalende lijn verder te gaan. Het uitzicht vanaf de top was weer prachtig, maar hetzelfde kan weer gezegd worden van ons weerzien met de rivier, de Saone. In Belleville steek je de Saione weer over en ging het vandaag tot onze eindbestemming, Villefranche-sur-Saone. Daar bleek het toch een stukje lastiger dan gedacht om een camping te vinden maar de logica liet ons vandaag niet in de steek en het kwam helemaal goed. Zo vroegen we eerst een paar Fransen of ze wisten waar we een camping konden vinden, helaas konden zij ons niet verder helpen en ging de zoektocht rustig verder. Het was nog vroeg, dus al te veel haast hadden we niet. Even later kwamen we een Amerikaan op de fiets tegen, hij wist precies waar het was en verwees ons in de goede richting. Inderdaad, logica ten top. Al moet het er wel bij gezegd worden dat deze Amerikaan in Villfranche woonachtig was.

Het was pas 15;00, dus onze natte spullen konden mooi van de zon genieten om te drogen. We genoten rustig van het mooie weer, ik had mijn matje neer gelegd en genoot van de zon toen ik iets aan mijn teen voelde pikken. Ik begon al bang te worden dat het Bram was, maar toen ik op keek bleek het een koerduif te zijn. Dat heb ik dus nog nooit mee gemaakt. Door het rustige tempo van vandaag, en het mooie weer waren we vergeten dat het zondag was. Alle winkels waren dicht dus waren we aangewezen op het restaurantje van de camping, inderdaad.. erg jammer. Zojuist zijn er 2 Vlaming op de camping komen fietsen die vanuit Barcelona zijn komen fietsen. We hadden een gezellig gesprek met de man, terwijl zijn vrouw even naar de campingwinkel ging. Bij terugkomst werd hem streng, doch rechtvaardig, het volgende meegedeeld: “Allez, staat die tent nu nog niet?”. Het was misschien een beetje onze schuld want hij vertelde ons dat ze vandaag een zware rit achter de rug hadden. Een rit die ons morgen te wachten staat.

We hebben nu de hoop dat het van noord naar zuid makkelijker gaat als andersom, we zullen het zien, we zullen het laten horen.

Au Revoir

• 30 Juli 2012 - 09:48

Agatha:

Zo te lezen hebben jullie er nog steeds zin in. Alleen snapte ik niet: we waren vergeten dat het zondag was, dus alle winkels dicht; en die vrouw was even naar de camping-winkel; inderdaad een goeie of geen goeie smoes om uit eten te gaan. Maar goed, geniet van alles, en om met de woorden van Trudy te eindigen( zij is met Loek op vakantie; veel plezier hè): blijven trappen, dan komen jullie er vanzelf.

• 30 Juli 2012 - 22:24

Joop En A3:

JAn

Je ben al weer een heel endje onderweg en ik begrijp het gaat lekker.
    Jammer dat wij nergens camperen in frankrijk.
    Want je kwam vast wel langs met bram.
    Maar zet hem op.
    joop en A3

• 30 Juli 2012 - 22:59

Arja En Rob:

Heleen en haar gezinnetje zitten ergens bij jullie in de buurt. Mocht je hen tegenkomen doe ze dan vooral onze groeten. Ze kijken ook naar jullie uit, vooral naar jou Bram. Fijn dat jullie zo'n mooie reis hebben, succes verder.

• 30 Juli 2012 - 23:31

Trudy:

Hoi J en B,

B, jouw vrouw ken ik niet maar... tegen Jan moet ik toch zeggen wat heb jij toch een makkelijke vrouw!! Zeurt nooit over een tent opzetten ofzo!

En J en B helaas hebben we jullie vandaag gemist, geen zin in een ommetje zeker!!
    Maar ook wij blijven trappen hoor al is het maar tegen een leeg krat of lege fles!

En...alles wat je niet zelf hoeft te koken smaakt heerlijk!!

Nu voor morgen weer veel fietsplezier, vergeet ons niet en...blijven trappen da...komen jullie er vanzelf.

GR. Trudy