Logrono - Belorado (79km) - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Logrono - Belorado (79km) - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Logrono - Belorado (79km)

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Juli 2013 | Spanje, Belorado

Doordat het nu veel drukker is op de route komen we logischerwijs ook meer mensen tegen. Zo hebben we gisteren nog met Henk en Annemarije staan praten die al 6 weken onderweg zijn waarvan er één vrijwilligerswerk betrof. Het verliep ook voor hun niet zonder slag of stoot al was vandaag een bezoek aan de fietsenmaker gepland vanwege een kleine slag in het wiel.

Vanochtend voor vertrek Paul nog bedankt voor het 2 dagen lang mee zeulen van onze spullen. Het gemis van beide kanten zal even groot zijn want de discussies waren soms van hoog niveau. Dit kwam niet alleen omdat we ons op heuvelachting niveau begeven maar ook omdat er tijdens deze reis dingen bij een mens los komen die niet altijd zichtbaar zijn. De ‘meisjes’ van Paul, Fride en Sara, kwamen we onderweg nog tegen in Navarette waar ze net als ons de kathedraal aan het bewonderen waren. Het ging ons niet alleen om de prachtige kathedraal maar ook om de zoveelste stempel die we konden bemachtigen, de kaart wordt voller en voller.

In Najera besloten wij om de N20 te blijven volgen om zodoende een extra lus van 10 kilometer te omzeilen. We hadden niet het gevoel dat we wat bijzonders zouden missen en het bezoeken van de katherdraal in Santo Domingo de la Calzada (prachtige naam) stond toch al hoger op ons verlanglijstje. Volgens de overlevering heeft een veroordeelde zijn leven terug gekregen van Santo Domingo (St. Dominicus) terwijl hij voor de kerk aan een touwtje hing en dood gewaand was. De burgermeester stond net op het punt op zijn mes in twee kippen te snijden toen hij te horen kreeg dat de man nog leefde waarop hij zei: “Die man is net zo levend als die twee geroosterde kippen die voor mij liggen.” Waarop de kippen spontaan, als kippen zonder kop, begonnen te kakelen.
Sindsdien, en met goedkeuring van de Paus sinds 1350, leven er een haan en een kip in de toren en deze oude traditie wilden wij wel even met onze eigen ogen bekijken. Dit kwam ons even bedrogen uit want omdat de kathedraal ook een museum is moest er 4 euro entree betaald worden. Nu heeft de buurman aan de overkant ook kippen, dus dit was ons iets teveel van het goede en daardoor zijn we niet verder gekomen dan de buitenkant. Gelukkig zijn er in deze moderne tijden ook internetpagina’s, en aangezien ik denk dat er geen haan is die er naar kraait als de link bij dit berichtje geplaatst wordt is er hier: http://www.english.catedralsantodomingo.es/catedral.html te zien wat wij nou gemist hebben.

Richting het einde van onze etappe pakten donkere wolken zich samen en de onweersklappen die in de verte hoorbaar waren deden ons sneller fietsen. Het einddoel van vandaag was al eerder bekend want in die plaats met die mooie naam kwamen we enkele gasten uit Baarn tegen die per racefiets de tocht af leggen. Hun moeder gaat hun per auto achterna en zij had al een Albergue (wat hetzelfde is al een refugio, maar net ietsje anders) in Belorado voor hun besproken. Wij zijn natuurlijk niet helemaal gek en besloten hun te vergezellen richting de Albergue in de hoop dat daar voor ons nog een plaatsje beschikbaar was. Dit was nog het geval en daardoor hadden wij voor 5 euro weer een mooie overnachting, met echt bed, kunnen regelen. Maar, dit was nog niet alles want voor 10 euro was het mogelijk om drie gangen menu te krijgen. Het klinkt misschien gek uit mijn mond, want we hadden voor MAAR vier hele euro’s ook een hele kip kunnen regelen, maar dit lieten wij ons geen tweede keer zeggen. Toen de eerste gang een bord Spaghetti was zag ik het redelijk somber in maar na een bord vlees + patat en een puddinkje als afzakkertje waren onze buiken zeer goed gevuld. Het verbaast mij enorm dat zo’n vullende maaltijd voor die prijs mogelijk was.

Voor vandaag zit het er weer op. Het fietsen gaat nog steeds super en hoe dichterbij Santiago is des te beter Bram en ik in vorm lijken te komen.

Morgen zijn we er weer,
Hasta Manana!

PS. Ter herinnering, deze tocht is natuurlijk ook voor Altior bedoelt. Het geld dat vandaag bespaard is kan makkelijk op de rekening van Altior komen om zodoende de nieuwe kantine die uitstraling te kunnen geven die bij zo’n prachtige dorpsclub hoort. Voor 26 euro kunt u de gehele tocht sponsoren maar elk bedrag is welkom, het geld is te storten op: rekeningnummer 3648 00 267 ten name van OmniVereniging Altior te Langeraar. S.v.p. daarbij vermelden: Fietstocht Jan Versluis
Onze dank is groot!

• 15 Juli 2013 - 23:12

Trudy Van Kessel:

Hoi Mannen, zonder Paul.

Deze keer wil ik eens beginnen om "onze Frank" een compliment te geven voor zijn dagelijkse verslagen.
    Want Frank ik vind ze de laatste week weer wat ouderwetser worden, zo hier en daar een woord spelinkje, ja zo ken ik je weer!!
    Knap hoor om van een paar wat fietsende heren elke dag weer een leuk vehaaltje te schrijven.

Mannen het was wel een luxe dag vandaag hoor EN een echt bed EN een drie gangen menu voor weinig!

Volgens mij zijn jullie nog steeds KIP lekker als ik lees hoe het met jullie conditie is.
    heren voor morgen wederom: Laat de pedalen maar weer draaien, hoeft niet meer met de 'Franse Slag"

Adios Senorita Trudy