Witzenhausen - Creuzburg (86 km ) - Reisverslag uit Creuzburg, Duitsland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu Witzenhausen - Creuzburg (86 km ) - Reisverslag uit Creuzburg, Duitsland van Jan Versluis - WaarBenJij.nu

Witzenhausen - Creuzburg (86 km )

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 Juli 2015 | Duitsland, Creuzburg

Extra kilometers om vandaag weer terug op te route te komen waren er niet nodig. Het was de poort uit en gelijk zaten we op de route richting Praag en net zoals gisteren volgde weer een parchtig stuk langs de Werra. Een stad met een dubbele naam is bijna ook belangrijk genoeg om te melden en Bad Sooden – Allendorf mag dan ook niet onbenoemd blijven. Dit mede omdat er mooi vakwerkhuizen staan die de mooiste van Duitsland schijnen te zijn. Dit is ongeveer hetzelfde als mijn snelste tijd van 8 minuten naar het Bospark in Alphen a/d Rijn (vanaf kleine brug) in mijn tienerjaren.. Schijnt te zijn, officieel bewijs is nog niet gevonden maar we nemen het in beide gevallen voor kennisgeving aan. Maar Allendorf is ook bijna, maar niet helemaal het geografische middelpunt van Duitsland en heeft het grensmuseum met als thema de oude grens tussen de twee Duitslanden. Kortom genoeg te beleven in Bad Sooden – Allendorf maar dat mag ook wel met twee namen.

In Eschwege kwamen we de buren van gisterenavond weer tegen die iets eerder dan ons vertrokken waren. Zij waren net als ons op zoek naar een supermarkt maar, lang leve de technologie! Bram tikt ‘supermarkt’ in op zij GPS en 600 meter stonden wij bij de Lidl. Afgezien van de Lidl hebben ze in Eschwege ook vakwerkhuizen maar deze maal niet zonder titel ‘ de mooiste van Duitsland’ . In Wanfried was een schutterfeest want we moesten een stukje lopen door het plaatsje, volgens ons geven ze in Wanfried feesten via het systeem van de 3 B’s. Bier, Bratwurst en Bier. Want we zagen erg veel bier en het rook er erg lekker naar braadworst. We hebben er even op het bankje gezeten om ons broodje op te eten (zonder worst) en het schouwspel te aanschouwen. We werden op onze wenken bedient want daar kwamen 3, jawel 3, fanfares achter elkaar aan en als afsluiter de schuttersclub met heel veel medailles.

De traject langs de Werra bleef de gehele tijd zijn schoonheid tonen tot en met Creuzberg aan toe. Een plaats waar volgens de overleveringen ook Bonifatius in het jaar 724 is geweest in verband met zijn missionariswerk. Bonifatius verbleef in een klooster maar wij zochten naar een camping want de volgende was pas op 34 kilometer en dat was geen optie. Volgens het boekje had de lokale Kano club een camping dus wij even kijken maar de douche had koud water, was in de open lucht en het toilet was een Dixie. Nu ben ik al een tijdje geen bouwvakker meer dus hebben we de man van de Kano club vriendelijke bedankt voor zijn rondleiding en zijn we twee kilometer verder op de camping gaan staan.

Ook dit is geen 3 sterren, of meer camping maar de douches zijn goed en dat is wel net zo lekker na een fietstocht. De buren van gisteren staan ook op deze camping dus het is alweer gezellig. We weten alleen niet wat het kost want ze hebben geen receptie maar vanavond komt er iemand langs om het geld op te halen.

Hoe dan ook, we hebben niet te klagen want we hebben goede douches en het weer is prachtig dus wat wil je nog meer?

Hopelijk is morgen ook weer zo goed, tot morgen!

• 12 Juli 2015 - 01:10

Trudy Van Kessel:

Hoi Jan en Bram,

Mannen mijn topografie gaat elk jaar met sprongen vooruit.
    Tot gisteren had ik dus echt nog niet gehoord van Bad Sooden Allendorf.
    Maar deze kan ik nu toevoegen aan mijn vocabulaire.

En Jan jouw snelheidsrecord van Kleine Brug / naar Bospark, mijn Loekie vraagt zich af of dat per vliegtuig was.

En over de 3 B's gesproken, ook jullie hebben die op de fiets ook, wat te denken van:
    Zere BILLEN, kapotte BANDEN en lekker BIERTJE op de camping.
    Enne morgen weer vrolijk verder trappen want...ook onze Frank staat halverwege deze reis te trappelen!!

Enne vraag aan Tom en Kim :
    Wordt er nu nog wat geklust in het huis of ligt alles stil i.v.m de " Bouwvak"

• 12 Juli 2015 - 16:21

Agatha:

De eerste week zit er al weer op, ja ik weet het, de tijd gaat snel als je het naar je zin hebt. De komende dagen ga ik ook een paar dagen naar Duitsland, maar daar zal ik jullie niet tegenkomen; ik ga tot net over de grens, maar ook daar zal ik jullie blijven volgen. Groetjes en nog veel fiets-plezier,